Jobban támogatnánk az Európai Uniót, ha jobban értenénk a működését? Az EP-képviselők kedden szavaznak a jelentésről, amely arra kéri a tagállamokat, hogy helyezzenek nagyobb hangsúlyt az európai uniós ismeretek oktatására az iskolákban.

A jelentés szerint ennek köszönhetően az uniós állampolgárok jobban bíznának az európai integráció jövőjében. A parlament sajtósai Damian Drăghici (szocialista, román) jelentéstevőt kérdezték.

– Azt írja a jelentésében, hogy ha a fiatalok többet tudnának az Európai Unió működéséről, akkor jobban támogatnák. Nem túl egyszerű megközelítése ez az egyre erősödő euroszkepticizmusnak, amelynek a tanúi vagyunk napjainkban?

– Nem hiszem. Egy felmérés szerint az európaiak 44 százaléka nem tudja, hogyan működik az EU és sokan úgy érzik, hogy nincs beleszólásuk az uniós döntéshozatalba. Azt gondolom, hogy ha én fiatal lennék, szeretném tudni a jogaimat és nem csak ismerni szeretném Európa történelmét, de tudni szeretném azt is, hogy én hogyan lehetek a része, hogyan tehetem jobbá az Európai Uniót. Kiemelten igaz ez most, amikor egyre népszerűbb az euroszkepticizmus.

– Hány tagállam nemzeti tanterve tartalmaz az Európai Unióról szóló tananyagot? Vajon miért nem része még ez az oktatásnak minden tagállamban?

– Egy 2013-mas jelentés szerint a legtöbb tagállamban az európai uniós ismeretek a tanterv részét képezik az oktatás minden szintjén, négy tagországot kivéve, ahol az általános iskolai oktatásnak nem része az uniós tananyag. A gond azonban főként a tartalommal van. Az európai uniós ismeretek legtöbbször egy felületes, túl általános tananyag, amely nem kapcsolódik a többi tantárgyhoz, ezért nem igazán segít a tanulóknak, hogy megértsék, miről is szól az Európai Unió.

A szubszidiaritás elvének megfelelően ezen a területen az EU-nak vajmi kevés hatásköre van. Azt remélem, hogy ha elfogadjuk a jelentést, akkor elérhetjük, hogy az Európai Unióról szóló oktatás mind a 28 tagállam tantervébe bekerüljön.

– Hogyan képzeli el pontosan az európai uniós ismeretek oktatását az iskolákban?

– Az a legfontosabb, hogy olyan információt nyújtsunk a diákoknak, amitől kíváncsiak lesznek. Nem szabad, hogy túl nagy kihívást jelentsen, vagy túl technikai legyen, hiszen mindannyian emlékszünk rá, hogy az egyszerűbb tantárgyakat szívesebben tanultuk az iskolában. Egyszerű és könnyen emészthető információt kell biztosítanunk a fiataloknak.