Az Ázsiából Európába tartó tengeri teherforgalomnak csaknem a fele már elkerüli a Szuezi-csatornát a jemeni húszi lázadók sorozatos vörös-tengeri támadásai miatt, és ennek jelentős költségvonzatai vannak – áll a Fitch Ratings Londonban ismertetett szektorelemzésében.

A nemzetközi hitelminősítő idézi a World Container Index piaci adatszolgáltatót, amelynek számításai szerint a konténeres szállítás díjszabásai tavaly október eleje óta átlagosan 151 százalékkal, a globális átlagon belül az Ázsia és Európa közötti útvonalakon 284 százalékkal emelkedtek.

Mindemellett a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra 50 százalékkal növelte az Ázsiából európai célállomásokra tartó konténeres teherforgalom menetidejét, és ez lekötötte a konténeres szállítmányozási szektor kapacitásait – hangsúlyozza a Fitch Ratings.

A tanulmány szerint a szállítmányozási cégeknek van valamelyes rugalmasságuk a hosszabb útvonalak hatásainak ellentételezésére például a hajók haladási sebességének növelésével, a kapacitástöbblet alacsony szintje azonban azt jelenti, hogy más lehetséges intézkedésektől, köztük a jelenleg használaton kívüli hajók munkába állításától vagy a forgalomból kivonni tervezett hajók leállításának késleltetésétől is csak korlátozott hatások várhatók.

A Fitch Ratings kiemeli ugyanakkor azt is, hogy saját becslése szerint az érintett útvonalakon közlekedő hajózási társaságok működési költségei hozzávetőleg 50 százalékkal, vagyis a díjszabások növekedésétől jelentősen elmaradó mértékben emelkedtek, és ez rövid távon javítja a konténeres tengeri fuvarozók és a hajótérlízinggel foglalkozó vállalatok jövedelmezőségét.

Más londoni elemzőházak szerint a húszik támadásai okozta szállítási költségemelkedések globális szinten növelhetik az inflációs nyomást, bár ennek mértéke várhatóan mérsékelt lesz.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics legfrissebb prognózisában azt valószínűsítette, hogy a fennakadások legalább 2024 közepéig elhúzódnak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit.

A ház várakozása szerint ennek Európában lesz a legérzékelhetőbb inflációs hatása: az előrejelzés azt valószínűsíti, hogy a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják az európai maginfláció átlagos ütemét.

(Forrás: MTI)