Az építőanyagok forgalmának növekedésére számít 2021-ben az újHÁZ Centrum országos építőanyag-kereskedelmi hálózat – mondta az Új ház Zrt. vezérigazgatója a társaság őszi trendriportjának bemutatóján.

Rázsóné Szórády Csilla ennek okaként a kormányzati otthonteremtési támogatásokat említette, egyebek mellett az új építésű lakásoknál az 5 százalékos áfa ismételt bevezetését, a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) bővülését és a lakásfelújítások állami támogatását.

Elmondta, a vállalat 2019-es árbevétele 70 milliárd forint volt, jelenlegi várakozásaik szerint az idei évet hasonló forgalommal tudják zárni, jövőre pedig kis emelkedésre számítanak. Hozzátette ugyanakkor, hogy a kedvező szabályozás hatása nem az év elejétől érvényesül majd, mert főként a nagyobb beruházásoknál hosszabb előkészítésre van szükség.

A trendriportot ismertetve a vezérigazgató közölte: az idei első három negyedévben a megszokottól eltérően alakult a forgalom. Az év első három hónapjában nőtt az árbevétel, márciusban a pánikvásárlások miatt 6,1 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A koronavírus-járvány miatti sokkhatás, illetve a bizonytalan helyzet miatt áprilisban és májusban azonban visszaesett a forgalom, holott máskor ez a két hónap a legerősebbek között van – jelezte.

Nyárra kezdett konszolidálódni a helyzet, de az adatok szerint a kivitelezők, építtetők főként azokból a termékekből vásároltak nagyobb tételben, amelyek a már megkezdett beruházások befejezéséhez szükségesek. Az augusztusi visszaesés után szeptemberben ismét beindult az építőanyag-kereskedelem – mutatott rá Rázsóné Szórády Csilla.

A vezérigazgató szerint ebben az évben egyértelműen felértékelődött az otthon és a kert, új építéseket viszont kevésbé mutatnak a vásárlások. Jelentősen, az újHÁZ Centrum várakozásainál jobban csökkent például a falazó elemek forgalma, és a megvásárolt termékek alapján a nagyobb felújítások sem indultak el az idén a várt mértékben. Erős növekedés volt viszont a gipszkartonoknál, festékeknél, burkolatoknál, szanitereknél és főként a kerti kiegészítőknél.

Hiány néhány termék esetében fordult elő, a vezérigazgató példaként említette a gipszkartonokat, amelyek esetében rövid ideig voltak ellátási nehézségek. A melegburkolatoknál pedig az okozta a fennakadásokat, hogy sok terméket Olaszországból és Spanyolországból hoznak be, de a külföldi beszerzéseket nagyon megnehezítették a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések.

(Forrás: MTI)