Az MNB új, értékpapírszámla-lekérdező alkalmazásának beindítása óta eltelt pár hónap alatt máris kilenc befektetési szolgáltató húsz ügyfele fordult a felügyelethez, mert a befektetéseikről a központi nyilvántartásban szereplő adatok nem egyeztek meg azzal, amit a brókercégek küldtek meg nekik.

Változatlanul nagy a felhasználói érdeklődés a Magyar Nemzeti Bank (MNB) idén februárban indult Értékpapírszámla-lekérdező alkalmazása (ÉSZLA) iránt. Az idei első negyedév tapasztalatai alapján az internetes felület látogatottsága jellemzően a havonta megújuló belépési jelszavak kézhezvételét követően a legmagasabb: ilyenkor akár napi 1500-2000 ügyfél is megtekinti az oldalt – közölte az MNB.

Idén január óta a befektetési szolgáltatóknak minden hónapban el kell küldeniük az MNB részére az ügyfelek értékpapír- és ügyfélszámla egyenlegének adatait, s a számlákon vezetett értékpapírok listáját. Ezeket az ÉSZLA felületén megtekinthető adatokat a lakossági és vállalati befektetők összevethetik a szolgáltatójuktól kapott számlakimutatásokkal.

Ha eltérést tapasztalnak, a probléma rendezéséhez a befektetési szolgáltatóhoz kell fordulni, ám – a felügyelés segítése érdekében – az ÉSZLA felületén küldhetnek jelzést a jegybanknak is. Az indulás óta kilenc szolgáltató kapcsán húsz jelzés érkezett az MNB-hez valamilyen eltérésről. Az ügyfelek legtöbbször azt kifogásolták, hogy kimutatásukban helytelenül tüntették fel a pénzeszközök és az értékpapírok, valamint a pénzösszeg-egyenlegeket.

Az MNB a közelmúltban vizsgálatsorozatot indított annak ellenőrzésére, hogy a befektetési szolgáltatók mindenben eleget tesznek-e a lekérdező alkalmazással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek. Ez többek között kiterjed a befektetők részére átadandó azonosítók és a számlakivonatokban szereplő jelszavak kiküldésének, továbbá az ügyféljelzések alapján az egyenlegek esetleges ellentmondásainak ellenőrzésére is. Mindemellett a jegybank olyan összevont ellenőrzéseket is végez az adatokon, amelynek során a teljes állomány valódiságáról kíván meggyőződni.

Bár az alkalmazás használata egyre elterjedtebb a befektetők körében, a befektetési szolgáltatókhoz és a jegybankhoz egyelőre kevés – az MNB ügyfélszolgálatára például összesen 64 – ügyfélmegkeresés érkezett. Főbb kérdéseik a felület elérési helyére, a belépéssel kapcsolatos technikai teendőkre, illetve a szolgáltatók által küldött azonosítók és jelszavak használatára vonatkoztak. Néhány ügyfél adatvédelmi és adatkezelési kérdésekről is érdeklődött. Az ÉSZLA-val kapcsolatos technikai segítségnyújtást a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végzi. Az eddigi tapasztalatok szerint a legtöbb ügyfél ott a jelszavak kiküldése után a belépés folyamatával kapcsolatban kér tájékoztatást.