Átadták az MCS Vágóhíd Zrt. 21 milliárd forintos zöldmezős beruházását, a vágó, csontozó, daraboló és csomagoló üzemét Mohácson. Az új létesítmény Magyarország második legnagyobb vágóhídja.

Pókos Gergely, az MCS Vágóhíd Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a 2,7 milliárd forintos állami támogatással felépült létesítményben évente 800 ezer normál és 100 ezer nagysúlyú sertés levágását tervezik. A jelenleg 600 munkavállalót foglalkoztató üzem teljes kapacitását az év végéig éri el – tette hozzá. Akkorra a Magyarországon vágott sertések 20 százalékát az MCS üzemében dolgozzák fel a tervek szerint.

A beszállítói körről azt mondta, a sertések jelentős része a Bonafarm-csoport sertéságazatából, illetve az azokkal szorosan együttműködő családi- és kisvállalkozásokból érkezik. Egy kilogramm hús előállításához 70 százalékkal kevesebb vízre és 40 százalékkal kevesebb energiára van szükség, mint a Pick nemrég leállított szegedi üzemében – magyarázta, és remélte, hogy a Pick egységeinek ellátásán túl nemcsak a magyar, hanem a távol-keleti piacokra is termel majd a vágóhíd. 

Az alkalmazott modern technológia szavai szerint megfelel a legszigorúbb állatkíméleti, élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi elvárásoknak is, egyúttal figyelmet fordítanak a “lehető legigényesebb munkakörülmények” biztosítására is, és megjegyezte, hogy sikerült az üzembe korábban Nyugat-Európában dolgozó szakembereket visszacsábítani.   

Csányi Attila, a Bonafarm Zrt. vezérigazgatója “a bonyolult és technológia-intenzív” beruházásról azt mondta: a mohácsi az első magyarországi vágóhíd, amely tanúsított módon képes GMO-mentes sertéshúst előállítani. Az új üzem eredményét a cégcsoport szegedi húsüzemi egységeinek fejlesztésére fordítják – tette hozzá. Az üzemben évente mintegy százezer tonna sertéshúst állítanak elő, ez megfelel a Bonafarm sertéságazatával együttműködő tíz megye éves fogyasztásának – érzékeltette.   

Hargitai János (KDNP), a térség országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: Mohács térsége az a pont, ahonnan Baranya “depressziós gazdaságát” ki lehet mozdítani. Az ehhez szükséges további infrastruktúra-fejlesztésekről pedig közölte: 2018 nyarán indul az M6-os autópálya mintegy húsz kilométeres, a horvát határig tartó folytatásának építése; a Duna-parti városban közforgalmi kikötő épül. A politikus egyúttal egy mohácsi Duna-híd megépítésének szükségességét is hangsúlyozta.

Az MCS Vágóhíd Zrt. honlapján közzétett összefoglaló szerint az új mohácsi vágóhíd látja el húsalapanyaggal a Pick Szeged Zrt.-t. Az üzemben levágott nagy súlyú kocák szolgálnak alapanyagként a Pick téliszalámijához, a cég managalica-termékeit szintén a Mohácson vágott speciális magyar sertésfajtából készítik.

A társaság korábbi közlése szerint a beruházásból 5 milliárd forint húsipari technológiai fejlesztés, amelynek része a vágó-, csontozó- és csomagolási technológia, illetve az automata logisztikai rendszer. A költségvetés további része a kiegészítő üzemrészek – köztük a szennyvíztisztító – létrehozásához volt szükséges. A kormány 2014 nyarán minősítette kiemelt jelentőségű nemzetgazdasági projektté a vágóhíd építését, amelyet 2015 áprilisában kezdett meg a generálkivitelező Market Zrt.

A tesztüzemű működés tavaly decemberben indult, a vágóhíd idén január 10-én kapta meg a működési engedélyt, az ipari szintű termelés márciusban kezdődött napi 2000 sertés vágásával – ismertette a vágóhíd honlapja. Az MCS Vágóhíd Kft. közvetett módon – két gazdasági társaságon keresztül – Csányi Sándor üzletember százszázalékos tulajdona. (MTI)