Más közműszolgáltatókkal összevetve a víz- és csatornacégekre érkezik a legkevesebb panasz a fogyasztóvédelmi hatósághoz. Tavaly valamivel több mint nyolcszáz megkeresést kapott az NFH, ez két számjegyű csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

A víziközműszolgáltatókkal kapcsolatban tavaly összesen 809 panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez, amely 14 százalékos csökkenést mutat a 2014-es 939 fogyasztói beadványhoz képest – mondta a Vízmű Panoráma című folyóiratnak adott interjúban dr. Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főigazgatója. Az érdemi intézkedéssel járó ügyek közül kiemelt jelentőséggel bírtak az elszámolási ügyek. Míg két évvel korábban 250, addig 2015-ben 204 ügy indult az elszámolással kapcsolatban, ezek között is kimagasló a főmérő és mellékmérő között különbözet, valamint a rejtett elfolyás elszámolásának vitatása.

Ezután következnek a számlázási ügyek: ezekből 2014-ben 185, tavaly 99 volt. A panaszkezelést kifogásoló megkeresések száma 2014-ben 163 volt, amely 2015-re 69-re mérséklődött. A többi közüzemi szolgáltatóhoz képest a víziközműszolgáltatás kapcsán jóval kevesebb panasz érkezik. Ennek egyik oka lehet, hogy a víz- és csatornaszolgáltatásnál nem lehet olyan drasztikusan felfüggeszteni a szolgáltatást, mint az energetikai szolgáltatóknál – tette hozzá a főigazgató.

A megosztott hatásköri szabályok alapján az elszámolásra, számlázásra, díjfizetésre, mérésre, szolgáltatáskorlátozásra, a felhasználók tájékoztatására vonatkozó szabályok megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el, míg a szolgáltatás műszaki tartalmával, a vízminőséggel, egyéb területekkel kapcsolatos panaszok címzettje a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.

Lényeges, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre a már említett esetben is csak a lakossági fogyasztókkal kapcsolatban érvényes, a vállalkozások érdeksérelmeit és panaszait nem az NFH vizsgálja. Sokan nem tudják, de a panaszosnak előbb a szolgáltatóval kell megkísérelnie a panasza rendezését, és ha elutasították, vagy nem sikerült megegyezésre jutniuk, akkor fordulhatnak a hatósághoz – hívta fel a figyelmet a főigazgató.