A Sonoroo az online és a broadcast média összekötésére szakosodott startup vállalkozás. Céljuk, hogy hangjelek generálásával és küldésével gyorsítsák meg az információátadást a broadcast médiumoknál. A technikai forradalmiságról, az üzleti lehetőségekről és hátulütőkről Szűcs Antallal beszélgettünk.
– Mikor először beszéltünk, azt mondta, Kecskeméten él. Hogy jön a képbe Budapest?
– Kecskeméten élek és ingázó életmódot folytatok. Ebben a startupban nem én vagyok a főszereplő, inkább a háttérből segítem a csapat munkáját ott és amivel csak tudom. Összesen négyen vagyunk, és igazából mindannyian ingázunk. Mindannyian több helyen dolgozunk és egy közös projektként fejlesztjük a Sonoroot. 15 évig működtettünk egy producer céget, amely televíziós műsorokat, rádióműsorokat készített, ezenkívül újságot is adtunk ki, így a média világához elég közel állunk. Ennek köszönhetően született meg a Sonoroo ötlete is.
– Hogyan?
– Szerencsére egy nagyon régi barátság van közöttünk, ami izgalmasabbá teszi a munkát. Egy közös vitorlázás során kezdtünk el beszélgetni az online marketingről, médiáról és annak lehetőségeiről. Elkezdtük boncolgatni, hogy miként lehetne összekapcsolni az online felületeket, a médiumokat és az üzletet. Rájöttünk arra, hogy ennek a lehetősége még nem született meg. A broadcast média nagyon sok embert tud elérni egyszerre, de itt véget is ér a kapcsolat. Objektíven, megbízhatóan sajnos nem mérhető, ami szociológiai szempontból is megállja a helyét. Vannak különböző közelítő értékek, de egyik sem olyan objektív, amire várat lehetne építeni egy hirdető oldaláról. Az online viszont mérhető: mit néztek meg, mikor, hányan, mennyi ideig stb. Az online felületeken viszont azért folyik a legnagyobb küzdelem, hogy minél több ember felkeressen egy adott weboldalt. Nyilván vannak különböző hirdetési megoldások: a Facebook, a Google, a szűrhető lehetőségek, amelyekből célcsoportokat lehet alkotni viszonylag pontos találatokkal, de ez rengeteg erőfeszítésbe kerül. Az, hogy egy oldal látogatottságát növeljük, igazi kihívást jelent. Arra gondoltunk, mennyire jó lenne, ha ezeket mind összehoznánk: egyszerre sok embert elérni, sokan jöjjenek az oldalunkra, és ez mérhető legyen. Egy hirdetőt meg tudunk találni azzal, hogy a hozamot meg tudjuk duplázni. Csak az oldalra látogatók után kell fizetni. Ez a vállalkozás üzleti vetülete.
– Mi a nem üzleti vetülete?
– Az online és a broadcast média átalakulása. Azért gondoljuk ezt nagy találmánynak, mert az előrejelzések szerint az elkövetkező időszakban televíziók és rádiók részesedése csökkenni fog az internet javára. Az egésznek az a lényege, hogy kiküldjük a hangjelet. A telefonját mindenki használja. Ha megy egy reklám, vagy szeretném valamivel elérni a felhasználót, küldöm a hangjelet, ami egyből megérkezik a telefonjára, mint egy üzenet. Nem kell megjegyeznie egy weblapcímet, azt utána begépelnie és ténylegesen megnézni, amit szeretne. Direkt kötöm össze a broadcast és az online médiát.
A direkt nagyon fontos kifejezés. Én azt gondolom, hogy ma a startupokat két nagy csoportra bonthatjuk. Az egyik úgy működik, mint a Google: akkor hoz pénzt, ha hirdetést hozol rá. A másikat pedig inkább a Facebookhoz lehetne hasonlítani. Adjunk prémium tartalmakat a felhasználónak, töltse le, és bizonyos arányban a prémium tartalmak mellett kap reklámokat. Sokan támadják a Facebookot azzal, hogy nem azért regisztráltak rá, hogy reklámokat kapjanak. Természetesen senki sem ezért regisztrál a Facebookra. De azzal, hogy valaki regisztrál és használja, vállalja azt, hogy kap bizonyos mennyiségben reklámokat.
– A hangjelek mire vonatkoznak? Csak hirdetésre?
– Bármilyen oldalra, bármire, ami online felület. Mi adunk egy hozzáférést egy cégnek. Nemrégiben hallottam, hogy egy videóról beszéltek egy rádióműsorban. Ahhoz, hogy a hallgató eljusson ahhoz a videóhoz, meg kellett jegyeznie, be kellett gépelnie, meg kellett néznie. Ha viszont küldik a műsorból a hangjelet, egyből érkezik az üzenet, és a hallgató megnézheti, ha érdekli. Ez az alkalmazás kitágítja a broadcasting mozgásterét, ellenőrizhető, detektálható, hogy ki mit csinál. Alapjaiban meg tudná újítani például a rádiózást. De ehhez szükség van arra, hogy a szakmában dolgozók látásmódja is kiszélesedjen.
– Van annak jelentősége, hogy milyen messze van a telefon a hangjelet küldő rendszertől?
– Ez egy akusztikai játszma. Először arra gondoltunk, hogy simán fog menni, aztán kiderült, hogy annyira nem egyszerű. Azt szeretnénk most kikísérletezni, hogy minél nagyobb távolságban működjön.
– Elsőre a zenefelismerő alkalmazás, a Shazam jutott az eszembe róla…
– Igen, nagyon gyakran megkérdezik, hogy ez miben különbözik a Shazamtól. Egy lényeges különbség van: a Shazam csak azt ismeri fel, amit megtanítottak neki. Ha énekelek a Shazamra, nem ismeri fel. A Sonoroo viszont nem felismer, hanem dekódol. Ez egy nagyon nagy különbség. Ha beillesztünk a rendszerbe egy honlapcímet, az generál egy hangjelet, amely onnantól kezdve küldhető.
– Lényegében egy hangalapú QR-kódról van szó?
– Így van. Amikor elkezdtük, akkor azt mondtuk, hogy akusztikus QR-kódot csinálunk. Mert azt is dekódol. Ebben alapvetően más, mint a Shazam, pedig értelemszerűen mindenki ahhoz köti. Sokkal szélesebb körben lehet használni.
– Ahhoz, hogy egy felületből hangjelet hozzanak létre, önök keresik fel hirdetőket, rádiókat, online felületeket vagy tőlük érkezik a megkeresés?
– Jelenleg ott tartunk, hogy van a kezünkben egy működőképes technológia. A következő lépésben olyan broadcast céget keresünk, amellyel együtt tudunk dolgozni nagyjából egy fél-egy évig. Egyrészt tőlük megtudhatjuk, hogy milyen akusztikai környezet a jellemző, hova érdemes tesztelni. Szeretnénk elkezdeni úgy kimérni a technológiát, hogy használjuk a lehetőségeket. Megtalálni a prémium tartalmat például. Aztán így megnézni, hogy hányan töltik le, milyen hatása van. Mindenhol alkalmazható, ahol van hang, adó és csatorna. Azt még mi sem tudtuk felmérni, hogy mennyi helyen lehet használni, de ez nyilván fantázia kérdése. Sokat dolgoztunk vele, és most vagyunk abban a fázisban, hogy befektetőt keresünk. A mi esetünk viszont annyiban különböző más startupoktól, hogy nem csak azért van szükségünk befektetőre, hogy pénzt kapjunk. Szakmailag is szeretnénk együttműködni. Most döntöttünk úgy, hogy megnézzük, saját lábra tud-e állni a dolog, vagy nem. Nagyjából itt tartunk. Olyan befektetőt keresünk, akivel együtt fogunk tudni dolgozni, nem csak a befektetés céljából. Erre pedig a legalkalmasabb egy broadcast cég lenne.
– Ön milyen szerepet tölt be ebben a vállalkozásban?
– Én körülbelül tíz éve kommunikációs tanácsokat adok, van egy erre szakosodott cégünk. Nagyon furcsa elmondani, ez igazából egy együtt gondolkodás hármunk között, és van két kollégánk, akik technikai oldalról támogatják. Mondok egy példát: folyamatosan vitázunk azon, hogy az alkalmazás a háttérben fusson folyamatosan, vagy indítani kelljen. Vagy legyen-e belőle A és B verzió. Ilyen dolgokban döntünk közösen. Ezenkívül ha egy kommunikációs anyagot kell írni, találkozni kell, előadást kell róla tartani, akkor a kommunikációs részét én csinálom.
– Szoktak startup versenyekre, találkozókra járni?
– Versenyekre nem, csak találkozókra. Az a tapasztalatunk, hogy sokan nem értik meg a Sonoroo alapkoncepcióját, nem tudnak túllépni a Shazamon. Az az általános tapasztalat, hogy a startup versenyeken nem azt akarják érteni, hogy egy termék vagy szolgáltatás mitől hasznos, hanem, hogy hol van benne a pénz. Erre valaki vagy kinyílik, vagy nem.
– Én azt látom, hogy a médiumok jellemzően le akarják ültetni a nézőket a tévé elé, hogy ne a számítógép előtt üljenek. Viszont ennek ellenére mintha nem találnák meg annak a lehetőségét, hogy miként lehetne a tévét jól hasznosítani online felületeken. Ebben látják a forradalmiságot?
– Abszolút. Volt egy kutatás, amiben azt vizsgálták, hogy mennyire jellemző az embereknél egyszerre két monitor használata. Megy a számítógép, közben a telefon vagy a tablet. Úgy szoktuk mondani, hogy fél lábbal mindenki folyamatosan a virtuális térben van. Például mindenki mindig magánál hordja a telefont. Ez egyrészt nyilván nagy sérülékenységet okoz, másrészt viszont könnyebbséget. A Sonoroo alapvetően forradalmasítani tudná a broadcast médiát.
Kovács Réka Fruzsina