Árnyékkutatás készült a 15−24 évesek médiahasználatáról. A Pécsi Tudományegyetem kutatói a tévénézésről, a zenehallgatásról is kérdezték a fiatalokat.

Mind a marketing-, mind a médiakutatásnak népszerű témája manapság a fiatal generációk médiahasználata, amiről bizonyos szempontból sokat, másfelől viszont nagyon is keveset tudunk. Ezt a hiányt érzékelve egy nemrégiben lezárult kutatás során a Pécsi Tudományegyetem médiakutatóival ebben az összefüggésben vizsgálták a Z generáció (15-24 évesek) fogyasztási és médiahasználati szokásait – írja a Kreatív Online.

A legtöbbet használt eszköz egyértelműen a telefon és a számítógép volt. Az internethasználat jellemző módja a korosztály tagjainak körében a mobilalkalmazásokhoz kapcsolódik, a PC és laptop, tablet csak ezt követve jelent meg interjúk során. Ebből az is nyilvánvaló, hogy a mobiltelefont mint kommunikációs eszközt egyre kevésbé használják eredeti funkciójában, azaz telefonálásra, még kevésbé sms-küldésre. A telefon legfőbb előnye a hordozhatóságban, a használat időbeli és térbeli korlátoktól való függetlenségében rejlik.

A kutatás megcáfolta azokat a vélekedéseket, hogy a Z generáció tagjai elfordulnak a televíziótól. Az interjúk tükrében sokkal inkább a televíziónézés másfajta státusza, funkciói körvonalazódnak.

A fiatalok körülbelül kétharmada naponta néz televíziót, ám ez csak ritkán jelent fókuszált, tudatos tartalomfogyasztást, sokkal inkább egyfajta háttérzajként, más tevékenységek kísérőjeként, illetve közös családi tevékenységként tölti be a maga szerepét a fiatalok mindennapjaiban. Ezt különösen a sorozatok, és például a sportközvetítések esetében figyelték meg.

Az ifjúsági médiahasználat jolly jokere az offline zenehallgatás, ami szintén körülbelül a megkérdezettek kétharmadára jellemző, és elsősorban okostelefonon, laptopon vagy hifin keresztül történik, miközben a korábban népszerű mp3 és mp4 lejátszók lényegében eltűntek, a bakelitlemezek hallgatása pedig csak bizonyos (zenei) szubkultúrák sajátos igényeihez kapcsolódva figyelhető meg.