A tavalyi egyharmaddal szemben idén már a hazai kkv-k több mint fele tervez valamilyen beruházást a következő egy évben. A legtöbben informatikai fejlesztésben gondolkodnak.
A tavalyi mélypontot követően folyamatosan javul a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) beruházási kedve. Jelenleg a kkv-k 56 százaléka gondolja úgy, hogy valamilyen fejlesztésbe kezd a következő egy év során, amely erőteljes javulás a tavalyi mélyponthoz képest (34 százalék). Azt is látni kell azonban, hogy ez az arány még mindig alacsony, és a cégek beruházási szándéka nem tud tartósan 60 százalék felett maradni.
A nagy beruházási dömping tehát várat még magára. Ezt támasztja alá a KSH legutóbbi adata is, amely szerint az idei első negyedévben a nemzetgazdasági beruházások volumene 9,6 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
A célokat tekintve informatikai fejlesztésekre készülnek a legtöbben (30 százalék). Ezt követően a gépek, berendezések korszerűsítését közel minden negyedik cég (24 százalékszázalék) tervezi, míg a gépjárműpark korszerűsítésében az előző negyedévhez hasonlóan a kkv-k 15 százaléka gondolkodik.
A beruházási szándékot nagymértékben befolyásolja a cég tevékenysége. Míg a kereskedelem és szolgáltató szektorban az átlaghoz képest visszafogottabban – 53 és 52 százalék – készülnek fejleszteni, addig az ipari, építőipari ágazatban és az agráriumban jelentősen megnőtt a beruházásban gondolkodók aránya. Mindkét ágazatban a vállalkozások 69 százaléka tervez bővítést, előbbinél ez 10 százalékpontos, utóbbinál pedig 16 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest.
A tevékenységi kör mellett a vállalkozás mérete is fontos meghatározó tényező. Leginkább a kisvállalkozásoknál számíthatunk bővítésekre (60 százalék), ugyanakkor a mikrovállalkozások beruházási kedve javult látványosan – 42-ről 54 százalékra –, míg a középvállalkozásoknál 56-ról 52 százalékra csökkent ezen szándék.
A kkv-k piacbővítési szándékai jelentősen megváltoztak az elmúlt negyedévben. Március elején a cégek 43 százaléka mondta, hogy új piacra szeretne betörni meglévő termékével, szolgáltatásával. Közel minden harmadik kkv (30 százalék) foglalkozik termékfejlesztéssel, míg a profilváltás nem igazán jellemző a cégekre, a vállalkozások csupán két százaléka gondolkodik ebben.