Évente 65 liter az átlagos magyar sörfogyasztás, a hazai gyárak által tavaly előállított 6,1 millió hektoliteres mennyiség 2-3 százalékkal növekedhet idén, ha marad a nyári meleg – mondta el a Világgazdaságnak Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
A cseh vagy a német fogyasztás 150 liter körül mozog, tehát az etalon-sörkultúráktól, ahol a sör a nemzeti DNS része, messzire kerültünk – mondta a Világgazdaságnak adott interjúban Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
A szakember úgy véli: ha fel akarjuk futtatni a magyar sörpiacot, újítani kell. Megvan ehhez a technológia, a szükséges szaktudás, mint ahogy a minőségi alapanyag is rendelkezésre áll. A nagy sörgyártóknál több időt vesz igénybe egy-egy komolyabb újító lépés megtétele, de amikor lépnek, az megmozgatja a piacot. Az eddigi újdonságok sikere is igazolja, hogy jó az irány.
A söripar jövedelmezőségével alapvető problémák vannak – hangsúlyozta Schillinger Attila. Ezt jelzi az is, hogy felemelték a kedvezményes jövedékiadó-határt 8 ezerről 200 ezer hektoliterre. Ma úgy lehet pénzt keresni sörgyártással, ha a jövedéki adónak valaki csak a felét fizeti meg. A félliteres üveges sör inflációtól tisztított átlagára Magyarországon 205 forint az ezredforduló óta, ez sokatmondó adat
A csapolt sör áfacsökkentéséről az igazgató elmondta: ez egyike azon pontoknak, amelyekben a kis- és a nagyüzemi gyártók egyetértenek. Az áfacsökkentés nagyobb mozgásteret teremtene az oly sokszor emlegetett bérfejlesztésnek a vendéglátásban, ezáltal biztosítva a szakképzett munkaerőt és a magas szolgáltatási színvonalat.