Még az idén az osztrák piacon is meg akar jelenni a néhány hónapja működő Tickething jegy-újraértékesítő portál – mondta Töreky Bence alapító a KamaraOnline-nak.

Idén március 23-án egy teljesen egyszerű szerdai napon indult el a Tickething jegy-újraértékesítő portál. Miért pont a hét közepén? – értetlenkedem kicsit a beszélgetésünk elején. „Akkorra készültünk el, nem volt mire várni, belevágtunk” – válaszolja Töreky Bence a Váci úti irodában, ahová néhány hete költözött a Drukka Startup Stúdió, amelynek portfóliójába tartozik az új portál is.

A portál arra koncentrál, hogy a feleslegessé vált koncert, fesztivál és más rendezvények belépőjegyeinek eladását, illetve megvételét biztosítsa a legbiztonságosabb módon. Ha valakinek valami váratlan (betegség, utazás, lemondhatatlan program) jön közbe, nem marad a nyakán a jegy, kézenfekvő megoldás a portál.

Az előkészületek alatt Bence projektvezetőként dolgozott, az ő írányításával végezték el a feladatokat a fejlesztők, a marketingesek. Fiatal a csapat (Bence 22 éves), többségük közgazdász végzettségű. Bence is közgazdaságtant tanult Hollandiában, ahol a profi üzleti mentalitással, a magyarországitól eltérő gondolkodással is megismerkedhetett.

Folyamatosan tökéletesítik a rendszert

Az ötlet egy autóút alatt született meg Bence agyában tavaly év végén és a startup-os pörgésnek megfelelően villámgyorsan megvalósult. Néhány hét alatt alkották meg az alapfunkciók ellátására alkalmas online felületet. Lényegtelennek tartották, hogy előfordultak hibák, mert azokat menet közben javították – részben a fogyasztói visszajelzések alapján.

Már az indulás utáni első napokban nagyon pozitív reagálásokat kaptak a Facebook-oldalukon. A legtöbb kommentelő magát az ötletet dicsérte, mondván, hiányt pótolnak, régóta szükség volt erre a szolgáltatásra. „Nem hónapokig hegesztjük a terméket, amint működőképes, kirakjuk, majd folyamatosan tökéletesítjük” – ismerteti Bence a cégfilozófiát.

Tavasz óta külön cégbe szerveződtek, május végén pedig a Prosperitás Tőkealap közel 50 millió forintot fektetett be. Teljes kapacitással Bence vitte a projektet, a többiek az előkészületek alatt részben más feladatokon is dolgoztak. Azóta is egyfajta „magcsapatként” dolgoznak, ha szükség van rá, mások is besegítenek, s a fejlesztési munkákat változatlanul a Drukka biztosítja. Most már nincs szükség főállású fejlesztőre, ez szintén költségmegtakarítást eredményez.

5-10 százalékot számolnak fel szervizdíjnak

Miből jön a profit? Sikeres tranzakció esetén az eladó és a vevő is szervizdíjat fizet. Ez a jegyek árától függően 5-10 százalék körül mozog, a drágább belépők után kisebb százalékot számítanak fel. Az eladó és a vásárló is az első pillanattól tisztában van a díj nagyságával, azt az online szerződés megkötésekor el is fogadja.

A vásárlási szisztéma roppant egyszerű. Az eladó feltölti a jegyet a Tickethingre, a vevő megveszi, a cégnek azonnal fizet, míg a Tickething csak az esemény után utalja át az összeget az eladónak. Így nincs alkalom visszaélésre. Az elmúlt hónapokban nem is volt gond, jogi útra egyetlen egyszer sem kellett az ügyet terelni. Az a tapasztalat, hogy az eladók nem akarnak csalni, nem is lenne értelme, hiszen nem kapnák meg a jegy árát. A vevők közül is csupán egy valaki kérte vissza a pénzét, mondván, a jeggyel nem jutott be a koncertre. Ám amikor a cég jegyzőkönyvet akart felvenni a panaszról, az illető már nem jelentkezett. Akikkel egyébként visszatérő gond lenne, azoknak törölnék a profilját.

„A startupok alapja a brutális növekedés, vagyis az alapító soha nem lehet elégedett. Már több ezren regisztráltak, a tranzakciók száma viszont lehetne több” – értékel Bence.

Vagyis: már sokan keresik fel az oldalt, ám az eladásra kínált belépők száma néha elmarad a kereslettől.

A Facebook egyértelműen a legalkalmasabb kommunikációs csatorna  a Tickething számára, emellett direkt hirdetésekkel is költenek arra, hogy minél gyorsabban minél több potenciális fogyasztóhoz eljussanak. A szolgáltatás elindítása előtt akik jegyeket akartak újraértékesíteni, főleg az FB-n alkottak csoportokat, most ezt a szerepet veszik át tőlük. Az ismertség mutatója, hogy a Google-ba beütve a jegy-újraértékesítés szót, az első helyen ajánlják az oldalról szóló ismertetőt.

A portál nem akar a már régóta működő, klasszikus jegyértékesítő weboldalakkal versenyezni, hiszen más a feladata és a célközönség is, akiket a 16–35 éves korosztályba sorolnak.

Fesztiválok mellett a színházi évadra készülnek

Már készülnek rá, hogy a nyári fesztivál dömping után készen álljanak az őszi színházi szezonra és figyelnek a sporteseményekre is. (A magyar foci a kivétel: mivel személyre szólnak a jegyek, ezért azokat nem lehet online újraértékesíteni.)

A lehetőségek egyébként egyre bővülnek, Bence úgy fogalmaz: „bármi szóba jöhet, amire elővételben lehet online jegyet vásárolni”. Ugyanakkor elismeri, hogy a színházba járók egy részét nehezebb megszólítani, de róluk sem mondtak le.

A jegyek újraértékesítése az Egyesült Államokban évi legalább 5 milliárd dolláros üzlet, és Nyugat-Európában is erős a piac. Bence felmérte, hogy a Tickethinggel kizárólag Magyarországon működve kis eséllyel lehetne komoly profitot termelő vállalkozást csinálni, egyszerűen azért, mert kicsi a magyar piac. Ezért a régióban gondolkodnak, két, maximum három ország piacára belépve már jól jövedelmező lehet a biznisz.

Az első megcélzott ország Ausztria, ahol a magyarországinál fejlettebb az e-jegyértékesítés, nagyobb a kulturális kínálat és a téli szezon is aktívabb. Nem utolsó szempont, hogy Magyarországról sokan utaznak Ausztriába kulturális rendezvényekre, és egyre többen jönnek nyugati szomszédunktól is hozzánk – vagyis van piaci rés. Ausztria bevételéhez még ebben az évben hozzáfognának.

Ausztria után mi következik?

Hogy melyik lesz a második ország, az még nyitott kérdés, az biztos, hogy a magyarországinál nagyobb lélekszámú országban gondolkodnak, amikor szóba kerülnek a lehetséges variációk. Lengyelországgal kapcsolatos felvetésemet Bence nem kommentálja, csak annyit mond, hogy mehetünk akár keletebbre is. Erre 2017 első negyedévét látja reálisnak a megfelelő piacfelmérés és kapcsolatépítés eredményeként. Az új országok piacának megnyeréséhez nem feltétlenül kell több marketingpénz – a Facebooknak köszönhetően. Azt viszont alaposan fel kell térképezni, hogy máshol is az FB-e az a platform, ahol a célközönséget a leghatékonyabban elérhetik.

Terveznek második körös befektetést is, de jelenleg nem ez az elsődleges cél. Elsősorban a szolgáltatás elterjesztésére fókuszálnak, nem a második körös befektetésre.

Az első nagy számvetés az év végén lesz, a következő pedig azt követően, ha már jelen lesznek a következő két piacon és értékelhető adatok, tapasztalatok birtokában lesznek.

„Természetesen a befektetői elvárásoknak is eleget kell tennünk, vagyis nem a hagyományos nyolc órás munkabeosztásban dolgozunk, igaz, a vállalkozók világában ebben nincs semmi meglepő” – mondja Töreky Bence.

Mit tekint majd sikernek a Tickething alapítója? Pénzügyi szinten azt, amikor akkora lesz a forgalom, hogy kitermeli és túlnövi a költségeket. Legalább ekkora motiváció és siker lenne az is, ha a fiatalok (és nem csak a fiatalok) körében elterjedne, beszédtéma lenne, hogy mennyire hasznos szolgáltatást kapnak, amelyet nyugodt szívvel ajánlanak a barátaiknak.

Szerdahelyi Csaba

Fotó: Besenyei Gergely