A pénzügyi döntések előtti tájékozódás fontosságára, illetve a pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítő influenszerek tevékenységére hívja fel a figyelmet a legújabb tájékoztatójában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A versenyhatóság a „Gondolja Végig Higgadtan” információs sorozatában a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségi média felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.

A GVH közleménye szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben összetett pénzügyi termékekre, szolgáltatásokra, kriptovalutákra vonatkozó reklám, promóció hangzik el, esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva.

A pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó influenszerek hirdetéseire is érvényes az a szabály, hogy egyértelműen jelezniük kell, ha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetőek teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll.

Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek jól észlelhetően, szembetűnően, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással.

Ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti – ismertette a GVH.

A versenyhivatal közölte: az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítsék a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek figyelmébe ajánlja influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati példák szemléltetésével mutatja be, hogyan lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.

A GVH podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken.

A versenyhatóság a fogyasztók figyelmét arra hívta fel, hogy a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak. Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek.

Emellett a GVH a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) „Pénzügyi navigátor” tájékoztató anyagait és további, az MNB honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban.

(Forrás: MTI)