Az idén ismét megnyílik a jelentkezési lehetőség a gyártók számára, az MDDÜ ősszel elindítja a második Gyártó mentorprogramot.

Hat ruházati vállalat számára nyújtott üzleti és gyártástechnológiai ismereteket hazai bázisuk megerősítéséhez, valamint a nemzetközi piacra lépéshez a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) első Gyártó mentorprogramja.

A visszajelzések alapján a 2020 októberében indított program segített meghatározni a mentorált vállalkozások erősségeit és fejlődési területeit, a képzés által előremutató változások történtek a cégek életében, kiemelten a szervezetfejlesztés, a digitalizáció és az együttműködések területén.

Mint írják, a Magyar Divat & Design Ügynökség egyik jelentős stratégiai pillére a gyártásfejlesztés, amelynek célja a magyarországi gyártói bázis megerősítése, a gyárak exportképességének növelése annak érdekében, hogy azok akár nagyobb számú külföldi megrendelésnek is eleget tudjanak tenni és a kivitelezéshez is több szakembert foglalkoztathassanak.

Az ágazat erősödése és a megváltozott gazdasági helyzet hozta rövidülő ellátási lánc miatt egyre több nemzetközi márkának lenne lehetősége Magyarországon gyártatni. A képzés kidolgozását egy iparági felmérés és személyes egyeztetések előzték meg, amelyek rámutattak arra, hogy a magyar textil- és ruhaipari vállalkozásoknak korszerű üzleti és gyártástechnológiai ismeretekre van szükségük, amelyek birtokában eséllyel indulhatnak a nemzetközi piacokon is. A mentorálás során az MDDÜ nagy hangsúlyt fektetett a 21. századi technikák, új gyártási folyamatok és automata rendszerek alkalmazásának ismertetésére, valamint a gyártási és logisztikai folyamatok, raktármenedzsment bemutatására.

A nyílt pályázat útján jelentkező gyártók esetében a szakmai zsűri olyan szempontokat vizsgált meg, mint a versenyképesség, a régiós foglalkoztatottságban betöltött szerep vagy a fenntarthatósági intézkedések és tervek relevanciája.

A programban való részvételre a női felsőruházat gyártásával foglalkozó Ezerkéz Bt., a harisnya termékeket gyártó Amazon Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a munkaruházat és munkavédelmi eszközök gyártásában élen járó Rose Ruhaipari és Szolgáltató Kft., a luxus minőségű felsőruházatot készítő Unicon Zrt., a saját tervezésű táskát és sportruházatot gyártó Gold Consulting Szolgáltató, Gyártó és Kereskedelmi Szociális Szövetkezet és a felsőruházat készítésben kiemelkedő Nyír-Gestum Rehablitációs Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. kapott lehetőséget.

A kiválasztott mentoráltak a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) szakembereitől és hazai szakértők segítségével tanulhattak a nemzetközi piac trendjeiről. A négy hónapos képzésen hat csoportos workshopon és két személyre szabott szervezetfejlesztési konzultáción vettek részt a vállalatok, ahol többek között elsajátíthatták a működési hatékonyságnövelés gyakorlatait, megismerhették a gyártói folyamatszervezés módszertanát, betekintést nyerhettek az exporttal járó logisztikai és gyártási költségek típusaiba és megtudhatták, milyen lehetőségekkel élhetnek az innovációt támogató hazai és nemzetközi források terén.

A Gyártó mentorprogram résztvevői számára a HEPA és az Enterprise Europe Network (EEN) közösen biztosított innovációs felmérés-tanácsadást.

Szabó Kristóf, a HEPA vezérigazgatója elmondta: a program elindulása az első mérföldkő volt az MDDÜ-vel való együttműködésükben, és bízik benne, hogy még számos olyan programot indítanak el közösen, amelyek elősegítik a hazai versenyképes vállalatokban rejlő potenciál kibontását, valamint támogatják felkészítésüket a külpiacokon való helytállásra.

Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője hozzátette: a második Gyártó mentorprogrammal kapcsolatban már most nagy az érdeklődés. A gyártók május 20-tól június 21-ig jelentkezhetnek a bővített tematikájú, öt hónapos képzésre, amelynek idén egy tervezői study tour is része.

A pályázati kiírás a https://hfda.hu/hu/cikkek/elindult-a-jelentkezes-a-masodik-gyarto-mentorprogramra-2305 oldalon érhető el.

(Forrás: MTI, fotó: MDDÜ)