Évente mintegy 4500 férfinál diagnosztizálnak prosztatarákot hazánkban, amit ha időben felismernek, kezelhető. A Movember Hungary bajusznövesztéssel kampányol, hogy a férfiak ne legyenek restek, és járjanak el szűrővizsgálatra. Paul Ágnessel, az egyesület egyik alapítójával beszélgettünk.

– Hogy jött létre a Movember Hungary?

– Bajuszbulik szervezésével kezdtünk 2009-ben. Csak néhányan voltunk, de a lelkesedésünk töretlen volt, ezért elhívtuk a sajtót és megírtuk az első közleményeket. PR cégemmel, az Organic-kal társadalmilag fontos kampányokkal foglalkozunk. Akkoriban hívott fel bennünket egy fiú, aki már egy éve rendezett bajuszbulikat: Honti Dániel, aki ma a – nemrég megalakult – Movember Magyarország Egyesület elnöke. A PR-cég feladata a kommunikáció, a programba pedig bekapcsolódtak buliszervezők is, amilyen például az Ötkert. Azért csináljuk, mert a férfiak körében a szívinfarktus után a második számú halálos kór a prosztatarák, mégis sokkal ritkábban mennek el szűrésre, mint a nők. Ez a betegség többnyire a 40 feletti férfiakat érinti, de a fiatalabbak körében is előfordul. Emiatt nekik is hirdetjük azt, hogy legyen számukra fontos az egészség, és merjenek magukért felelősséget vállalni. A női mellrákos kampány férfi változata szeretnénk lenni. A bajusz segítségével egy pozitív üzenetet közvetítünk, ami egy fontos dologra hívja fel a figyelmet.

– Mennyire kiterjedt a Movember hálózata?

– Rövidtávú céljaink között szerepel, hogy Magyarország is csatlakozzon a Movember International-hez. Ehhez persze szükség van arra, hogy a Movember program Magyarországon is kiteljesedjen. Ez egy önkéntes munka, az aktivitásról és a közönségszervezésről szól. Szeretnénk, ha minden megyéből legalább két település csatlakozna a Movember Hungary kampányához és programjaihoz. Jelenleg Hajdúszoboszlón, Egerben, Székesfehérvárott és Kecskeméten, Siófokon csatlakoztak önkéntesek a mozgalomhoz, sajtótájékoztatókkal, tréningekkel, programokkal. Kecskeméten a Mercedes-gyár dolgozói kezdtek el novemberben bajuszt növeszteni. Annyira jó híre ment az egésznek, hogy a Mercedes is beszállt, és segíti a férfiakat, hogy elmenjenek szűrésre. Szűrőkamionokat vittek a gyárba, és belekezdtek egy nagy közös bajusznövesztésbe. Számunkra az ilyen visszajelzések a legjobbak. Jelentkeznek persze kisebb vállalatok is, hogy szeretnének csatlakozni, és növesztik a bajszot. Ez egy jó üzenet, ami vírusként terjed. Persze nem kötelező bajuszt növeszteni, az a fontos, hogy az ember gondoljon magára és egészségesen éljen.

– Közös az irányítás?

– Laza kapcsolat van közöttünk. A kommunikációt, az arculatot és a fő üzenetet minden évben megbeszéljük, de ez az egyetlen, nem is várhatnánk el, hogy minden részlet koordinálva legyen. Döbbenetes látni, hogy mennyire lelkesek a vidéki városok, bevonnak kórházakat, szervezeteket. A helyi aktivitás még több embert hoz. Egy kisebb városban vagy közösségben az üzenet átadása sokkal jobban megy. A helyi rádiók, tv-k, lapok még nagyobb népszerűséget adnak a dolognak. Az a jó, hogy ez folyamatosan minél több támogatót generál.

– Milyen eszközökkel jut el az üzenet az emberekhez?

– Idén sikerült találnunk egy szponzort, a Jamesont. Közösen készítettünk egy kampányvideót, amiben a közös szálat a felelősségteljes életvitel adja meg. De támogat bennünket a média is. Nem jutottunk volna el idáig, ha ezt a sajtó az elmúlt években nem kezelte volna ilyen komolyan. Az MTVA-nál mennek TCR reklámok, amelyek erre hívják fel a figyelmet. A kampánynak az egymáson való segítésről kel l szólnia. Ha ez nem megy, akkor nem jó az üzenet, vagy nem olyan dologról van szó, ami társadalmilag releváns. Nagykövetünk lett Soma Mamagésa, Bus István, támogat bennünket az Orvosegyetem SC vízilabdacsapat és még sokan mások is. A legnagyobb programot pedig a hónap végi bajuszbuli jelenti. Ezen volt már össznépi borotválkozás is, és ilyenkor szoktunk egy bajuszkirályt is választani. Idén a bulit megelőzi majd egy kerekasztal-beszélgetés, ahova szakértőket, orvosokat, sportolókat hívunk, és amelynek témája az egészséges életmód lesz.

– Milyen programokat szervez még a Movember novemberben?

– November 21-én volt ingyenes szűrés Budapesten, három helyszínen. Lesznek még a vidéki programok is, Egerben, Kecskeméten, Székesfehérváron. Célunk az, hogy mostantól kezdve ne csak novemberben csináljunk programokat, hanem egész évben.

– Tapasztalatom szerint a fiatal férfiaknak fogalmuk sincs a „No Shave November” valódi céljáról, és a program kezd egy kicsit hímsoviniszta irányt venni. Ez nem gond?

– Pontosan ezért fontos a megjelenés. A fiatalok érzik, hogy ez egy buli, de jó lenne, ha a buli mögött meglátnák a lényeget. Két célcsoport van. Az időseket, a leginkább veszélyeztetett korosztályt bulival nem lehet elérni. A bajusznövesztés régen természetes volt, ma jó buli. Ebből a szempontból vigyázni kell arra, hogy a konkrét célcsoportot nem fogja elérni a Movember a bulival. De lehet, hogy az unokáját eléri, aki szól neki. Vagy hallja a rádióban, látja a tévében. A bajusznövesztés pusztán egy eszköz arra, hogy az ember foglalkozzon az egészségével. Az idősebb korosztály, amelyik minden este nézi a híradót, a sajtóvisszhang révén érhető el.

– Van olyan nemzetközi esemény vagy program, amelyben a Movember-országok közösen vehetnek részt?

– A bajusznövesztés és a bajuszbuli az alap, ezen kívül nincsenek fix programok. Önkéntes szerveződés, mindenki a szabadidejéből áldoz rá. Egyelőre annyit tudtunk megtenni, hogy teleraktuk a novembert programokkal. Van egy oldal, a jougyekert.hu, ahol jó ügyekért lehet kampányt indítani. Mi mindenkit megpróbálunk erre az oldalra terelni, és az ott befolyt összegeket a Movember támogatására fordítjuk. Az én célom az, hogy 50 ezer forintot gyűjtsek össze a Movember javára. A Movember azon túl, hogy vicces, nagyon jó példa arra is, hogy miként lehet egy társadalmi kampányt fenntartani és sikerre vinni.

Kovács Réka Fruzsina