Home Gazdaság A magyar cégvezetők óvatosak saját vállalatuk kilátásait illetően

A magyar cégvezetők óvatosak saját vállalatuk kilátásait illetően

0
A magyar cégvezetők óvatosak saját vállalatuk kilátásait illetően
Business people Meeting negotiating a contract between two colleagues

A magyar cégvezetők 70 százaléka szerint gyorsul a következő 12 hónapban a világgazdaság növekedési üteme, és 60 százalék bízik a magyar GDP növekedésében, ugyanakkor csak 39 százalék számít saját vállalatának növekedésére – ismertette a PwC Magyarország vezérigazgatója.

Radványi László a tanácsadó cég 14. Magyarországi Vezérigazgatói Felmérésének eredményeit ismertetve elmondta: a magyar cégvezetők még soha nem bíztak ennyire a globális gazdaság növekedésében, ugyanakkor a saját vállalatuk jövőbeni kilátásai kapcsán nem voltak még ennyire pesszimisták.

A két adat közötti jelentős ellentmondás oka kérdéses – fűzte hozzá.

A bevételek növekedésében bízó 39 százalékos arány összhangban van a globális felmérés eredményeivel, ugyanakkor a világjárvány előtt ez az arányszám még 90 százalékon állt.

A magyar gazdasági növekedési kilátásaival kapcsolatban minden hatodik cégvezető számít gyorsulásra, 21 százalék lassulást vár, és 19 százalék nem vár változást. A friss felmérés adatai összhangban vannak a 2024-es eredményekkel.

A tájékoztatás szerint a magyar vállalatvezetők 415 forintos eurót, 4,8 százalékos inflációt és 1,8 százalékos GDP növekedést várnak átlagosan 2025-ben.

A megkérdezettek 99 százaléka szerint idén véget ér az orosz-ukrán háború, és 82 százalék válaszolta, hogy 2034-ben vezetheti be Magyarország az eurót.

Mezei Szabolcs, a PwC Magyarország cégtársa elmondta: a megkérdezettek 40 százaléka létszámbővítést tervez az idén, az előző évi 36 százalék után, létszámcsökkentést 13 százalékuk tervez, ami 2 százalékponttal alacsonyabb a 2024-es adatnál.

A külső, fenyegető tényezők közül itthon a szakképzett munkaerő hiányától tartanak leginkább a vezérigazgatók (44 százalék), majd az inflációt, a makrogazdasági volatilitást (38 százalék) és a kiberkockázatot (38 százalék) említették.

A globális felmérésben a szakképzett munkaerőhiányt a cégvezetők 23 százaléka tartotta kockázatnak, de jóval kevesebben gondolták a többi tényezőt, mint amelyek rendkívüli vagy nagymértékű kitettséget jelent cégük számára.

A hazai vezérigazgatók 37 százaléka úgy látja, hogy a jelenlegi üzleti modellben a vállalata 10 éven belül elveszíti életképességét, ez az arány 6 százalékponttal csökkent az előző évhez képest, és 12 százalékuk számít arra, hogy cégvezetői mandátuma tíz évnél hosszabb lesz.

A legtöbben az erős iparági versenyt (48 százalék), a szabályozási környezet változását (47 százalék), a költségek emelkedését (46 százalék) és a kereslet csökkenését (44 százalék) jelölték meg külső tényezőnek, amelyek veszélyeztetik cégük életképességét.

A magyar vállalatvezetők jellemzője, hogy cégük rövidebb életképességének okaként magasabb arányban választják a külső tényezőket, mint társaik világszerte – mutatott rá Mezei Szabolcs.

A változásra való képességet jelzi, hogy az elmúlt öt évben a magyar cégek 55 százaléka fejlesztett innovatív termékeket vagy szolgáltatásokat – szemben a világban kapott 38 százalékos eredménnyel, 40 százalékuk fogott stratégiai partnerségbe és 38 százalék indult el új ügyfélkör felé.

A magyarországi vállalatok 29 százaléka, a világ vállalatainak 55 százaléka tervezi azt, hogy a következő három évben más vállalatokat megvásárol. Ezzel a lépéssel az érintett cégek több mint fele (54 százalék) nem lép át másik iparágba Magyarországon, a világban ez az arány 37 százalék.

Míg a hazai, akvizíciót tervező vállalatok elsősorban a saját jelenlegi versenytársaikat kebeleznék be, addig világszerte a felvásárlás inkább az új iparágakba való belépést segíti elő – mondta Mezei Szabolcs.

A vállalatvezetők 20 százaléka mondta azt, hogy cégénél nincs szerepe a generatív mesterséges intelligenciának (genAI), a többi 80 százalék egyértelműen hatékonyságnövekedésről számolt be az AI-nak köszönhetően.

A megkérdezettek közel fele (46 százalék) válaszolt úgy, hogy a genAI miatt növekedett a beosztottak hatékonysága, míg 16 százalék szerint a jövedelmezőség, 12 százalék szerint a bevételük nőtt.

Amíg a globális felmérésben a cégvezetők 48 százaléka számít arra, hogy a technológia növelni fogja a cége bevételeit a következő 12 hónapban, a magyarországi részarány ennél kisebb, 42 százalék volt.

A PwC magyarországi felmérését 2024 októbere és decembere között vették fel, amely során 252 hazai vállalat vezérigazgatóját kérdezték meg személyes interjú keretében.

A kutatásban részt vevő cégvezetők válaszai alapján idén Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója nyerte a 2024-es PwC az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat.

(Forrás: MTI)