A magyar gazdaság sok szempontból korszakváltás közepén van, a kormány elsődleges feladata, hogy segítse a vállalkozásokat abban, hogy az új kihívásoknak meg tudjanak felelni – mondta Szepesi Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára.

A helyettes államtitkár a Portfolio Klub Az út az exportpiacok felé című konferenciáján kifejtette: a vállalati szektornak három kihívásnak – európai piacba történő integrálódás, digitalizáció és generációváltás – kell megfelelnie.

Az integráció egyik pozitív fejleménye a bérek hihetetlen ütemű növekedése. Ahhoz, hogy 30-40 százalékos béremelkedést ki lehessen fizetni, hasonló mértékben növelni kellene az eladásokat vagy az árakat. Ez azonban nehéz, ezért vagy hatékonyabbá kell tenni a működést, vagy másfajta termékekkel kell megjelenni – mutatott rá a helyettes államtitkár.

További kihívás, hogy a következő öt-tíz évben a magyar tulajdonú cégek felében generációváltásra kerül sor. Ez azonban egyúttal hatalmas lehetőség is, hiszen frissebb tudású nemzedék léphet majd az előző helyére.

A digitalizáció azt jelenti, hogy ezután minden folyamatot másképp kell szervezni, az értéklánc minden eleme máshogyan fog működni. Azok a vállalkozások, amelyek nem tudnak az új világhoz alkalmazkodni, kihullanak a piacról. A kormány feladata, hogy segítse a vállalkozásokat abban, hogy a korszakváltás követelményeinek meg tudjanak felelni – mondta a helyettes államtitkár.

Kitért arra is, hogy az úgynevezett mosolygörbe szerint a fejlesztéstől, fogyasztástól visszafelé haladva a termelés felé csökken a tőkére vagy munkaerőre jutó hozam. Az a kérdés, hogyan lehet segíteni a vállalkozásoknak abban, hogy közelebb kerüljenek a fogyasztókhoz vagy a fejlesztéshez, hogyan lehet minél több kis-és középvállalkozást felkészíteni arra, hogy saját termékkel, saját technológiával tudjanak megjelenni a piacon.

Az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft.-nél dolgozzák ki azokat a fejlesztési programokat, amelyek képessé teszik az államot arra, hogy minél jobban, célzottan segítse a vállalkozásokat abban, hogy a számukra nyíló növekedési lehetőségeket kihasználják. Ennek egyik fontos eleme az Akadémia, a Gazella – korábbi nevén HGC – program, amelynek az a feladata, hogy szofisztikált kiválasztási eljárással megtalálja azokat a cégeket, amelyeknek komoly növekedési potenciáljuk van, majd személyre szabott, a vállalkozások élethelyzetéhez illeszkedő lehetőségekkel – képzéssel, kapcsolatépítéssel, technológiafejlesztéssel – támogassa őket. A vállalkozásokat segíti ebben a Modern gyár program is. Ezeket a programokat szeretnék továbbfejleszteni – mondta a helyettes államtitkár.

(Forrás: MTI)