Ugrásszerűen megnőtt a kereslet a kereskedelmi faktoringra, az elmúlt napokban egyre több cég érdeklődött a pénzügyi szolgáltatás iránt. A számlák előfinanszírozása a likviditás megőrzése miatt jelenthet segítséget a vállalatoknak, de a jelenlegi helyzetben a szolgáltatással járó vevőminősítés és biztosítási lehetőségek is fontos információval szolgálnak a cégeknek.

Három nap alatt 40 százalékkal nőtt a megkeresések száma az egyik legnagyobb hazai kereskedelmi faktoring cégnél. A pénzügyi szolgáltatás lényege, hogy a cégek kiállított számlái azonnal kifizetésre kerülnek, nem kell heteket, hónapokat várniuk arra, hogy a várt összeg, vagyis a számla ellenértéke megérkezzen. A szolgáltatást igénybevevő vállalatok ennek köszönhetően nincsenek kiszolgáltatva a fizetési határidőknek. Faktorálni ráadásul egy két napja létező vállalkozás is képes, az előfinanszírozás ugyanis nem a cégek méretétől, hanem azok ügyfeleitől, partnereitől függ. Nem az számít tehát, hogy ki az, aki a számlát kiállítja, a faktoring cégeket elsősorban az érdekli, hogy kinek lett kiállítva a számla.

„Krízishelyzetben a legtöbb vezető előre gondolkozik, így sokan már most keresik az új lehetőségeket. Azzal, hogy a rendkívüli helyzetben megváltoznak a fogyasztói szokások, a legtöbb cégnek csökken a likviditása, a vállalatvezetők többsége ettől tarthat most. Ráadásul ilyenkor lelassul a hitelezési folyamat, mindenki óvatos. Legutóbb a 2008-as válság idején volt hasonló a helyzet – akkor is sokan meglátták a lehetőséget ebben a megoldásban, és ezzel sikerült átvészelniük a nehéz időszakot”monda el Rátkai Tamás, a BÁV Faktor alapító vezérigazgatója.

A vállalatok számára nemcsak a likviditás miatt, de kockázatelemzési szempontból is előnyös a kereskedelmi faktorálás. A szolgálttással ugyanis együtt jár az adott vállalat vevőinek elemzése is, így a cégek azt is megtudják, hogy kinek érdemes szállítani, így fenntartva egy egészséges vevői kört. A szakértő szerint a piacon várható bizonytalanságot ezzel is csökkenteni lehet.

„A rendkívüli helyzetben a megnövekedett kereslet mellet a legtöbb faktoráló cég is óvatosabb lesz. A kihelyezés egyre nagyobb szelete hitelbiztosítással fedezetté válik, ezzel is csökkentve az ügyfelek és a faktorcégek kockázatát”tette hozzá a BÁV Faktor igazgatója.

A magyar kereskedelmi faktoringpiac 2016 óta mutat látványos fejlődést, a Nemzetközi Faktoring Szövetség adatai alapján azóta minden évben megdőlt a hazai rekord. Közép-Kelet-Európában a legtöbb szomszédunknál hasonló, vagy rosszabb a helyzet, mint nálunk: 2018-ban Szlovákiában és Horvátországban kevesebb mint 3 milliárd eurót finanszíroztak, Csehországban pedig közel akkora összeget mozgattak meg a kereskedelmi faktoring cégek, mint hazánkban.  Az európai listát az Egyesült Királyság és Franciaország (320 milliárd euro), Olaszország (247 milliárd euro) és Németország (244 milliárd euro) vezetik, a középmezőnyben Hollandia, Belgium, Lengyel- és Oroszország szerepelt.