A hitelfelvételhez és a garanciaigényléshez kapcsolódó adminisztrációs költségek és feladatok csökkentésével lehetne fokozni a fejlesztési hitelek kihelyezését. Erre azért is szükség van, mert a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban csaknem 9000 milliárd forint támogatáshoz juthatnak a magyar vállalkozások, ám ezt elő kell finanszírozniuk.

Az Magyar Nemzeti Bank szerint a növekedési hitelprogram márciusi kivezetése a kis- és középvállalkozások (kkv) hitelállományának további bővülése mellett mehet végbe. A jegybank szakértői úgy ltáják, a hitelállomány növekedési üteme 2017 és 2020 között is az évi 5-10 százalékos sávban maradhat. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) vállalati felmérése (MFB-Indikátor) szerint továbbra is a biztosítékok jelentik a legfőbb akadályt a hitelfelvétel során, amelyre kézenfekvő megoldást jelenthet az intézményi kezességvállalás.

„A problémákat látva kulcsfontosságú feladat a hiteligénylés egyszerűbbé és hatékonyabbá tétele. Ezt a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban elérhető rekordnagyságú, mintegy 9000 milliárd forintos támogatási összeg sikeres felhasználása is sürgeti. Ugyanis a pályázatok jellemzően utófinanszírozásúak, tehát a vállalkozásoknak rendelkezniük kell az előírt önerővel a beruházások megvalósításához. Mivel azonban ennek előteremtése sok esetben problémát okozhat a vállalkozásoknak, így még nagyobb jelentőségük lesz az olyan önerő- és támogatás-előfinanszírozó hiteleknek, mint az OTP Bank OTP 2020 EU Fejlesztési Hitele” – hangsúlyozta Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezető igazgatója a bank közleményében.

A kkv-hitelezés előrejelzése

Az uniós támogatásokra vonatkozó pályázati felhívások az előírt határidőre megjelentek mind a tíz operatív programban, a felhívások megnyitása, a pályázatok benyújtása és értékelése pedig folyamatosan zajlik. Az elnyerhető támogatások iránti igény mértékét jól szemlélteti a Magyar Fejlesztési Bank már hivatkozott vállalati felmérése. Eszerint csak 2017-ben akár 4000 milliárd forintra rúghat a beruházási források iránti kereslet, a finanszírozási igényeket pedig elsősorban e vissza nem térítendő támogatásokból fedeznék a vállalkozások.

Az uniós források sikeres lehívásában és felhasználásában, ezáltal pedig versenyképességük erősítésének támogatásában jelenthet nagy előrelépést az OTP Bank és a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. által kötött megállapodás. A hazai bankszektor és a garanciapiac két vezető szereplője közti együttműködés keretében ugyanis az OTP 2020 Fejlesztési Hitelhez kapcsolódóan a Garantiqa egyszerűsített eljárásban, akár napon belüli jóváhagyással kész a kezességvállalásra. Ezáltal gyorsabbá és egyszerűbbé válik a fejlesztési hitelek igénybevétele a vállalkozások számára.

A magyarországi hitelezési piacon 2017-ben potenciálisan megjelenő beruházási források iránti kereslet vállalatméret szerinti bontásban 

„Ez a megállapodás nem csak azoknak a kis- és középvállalkozásoknak nyitja meg az utat az eu-s források előfinanszírozásához, amelyek szabad támogatási kerettel rendelkeznek, hanem valamennyi kkv számára biztosítja a hitelgaranciához való hozzáférést. Ugyanis a Garantiqa állami viszontgarancia nélkül saját forrásai terhére is elérhetővé tette ezt a terméket, ezzel is támogatva az eu-s források minél gyorsabb és hatékonyabb kihelyezését. Ez tovább növeli az OTP által kínált stabil, megbízható financiális hátteret a vállalkozások beruházási terveinek megvalósításához” – mondta az ügyvezető igazgató.

A két szervezet emellett új saját fejlesztéssel is hozzájárul az egyszerűbb és hatékonyabb ügyintézéshez az úgynevezett web service szolgáltatás kialakításával. A web service biztonságos on-line, real-time kapcsolatot teremt az informatikai rendszerek között, ezáltal megszűnteti a hitel- valamint a garanciaigényléssel kapcsolatos duplikált adatrögzítési feladatokat. A tranzakciós adatok egy zárt rendszeren keresztül egyből a Garantiqa eKérelem rendszerébe kerülnek. Ezzel csaknem nullára csökken a garanciaigényléshez szükséges idő, valamint az esetleges adatrögzítési hibák is elkerülhetővé válnak.

„A Garantiqa kiemelten fontos célja minél több életképes vállalkozás finanszírozáshoz jutásának támogatása, ennek pedig  fontos eszköze a hitelgarancia igényléshez kapcsolódó adminisztráció, és az átfutási idők csökkentése. Az elmúlt években tudatosan törekedtünk arra, hogy a garanciavállalás még egyszerűbben és gyorsabban hozzáférhetővé váljon a kkv-k számára. Ez az együttműködés fontos mérföldköve az ezirányú törekvéseinknek” – emelte ki Nagy Róbert, a Garantiqa vezérigazgató-helyettese.

„A web service kapcsolat megteremtése fokozatváltást jelent garanciaigénylésben: egységnyi idő alatt több kérelem lesz benyújtható, ami több hitel kihelyezésére ad lehetőséget. A két szervezet ezzel a közös fejlesztéssel jelentős lépést tesz előre a vállalkozások hatékony kiszolgálásában és finanszírozáshoz jutásában” – zárta gondolatait Csonka Tibor.