Milyen díjszámítást tartanának fairnek? Erről kérdezte az Egyesült Királyságban a gépjármű tulajdonosokat a Consumer Intelligence for LexisNexis Risk Solutions és a Wunelli egy közös felmérésben.

A megkérdezettek 78 százalékának nincs azzal semmi problémája, hogy biztosítójuk adatokat gyűjt vezetési szokásaikról. A biztosítottak szerint a mobiltelefon az a terület, amelynek vezetés közbeni használatát, vagy épp nélkülözését a biztosítói díjaknak tükrözniük kellene – olvasható a Mabisz honlapján.

A kutatás időszerű, pár nappal a brit kormány biztosítóknak szóló figyelmeztetése után látott napvilágot, miszerint az eddigi díjszámítási gyakorlatuk igen gyorsan elavulttá válik a connected car szolgáltatások, illetve a vezető nélküli autók előretörése következtében. Az elvárás nem alaptalan, az eddigi díjszámítási gyakorlat értelemszerűen a nagy számok törvénye alapján alakítja a díjakat, azaz átlag statisztikai értékek, nem pedig az egyén teljesítménye alapján határozza meg azokat a feltételeket, amik mindenkire egyenlően vonatkoznak.

A biztosítottak szerint adja magát a mobilhasználat jutalmazásának illetve büntetésének a gyakorlata, és a statisztikák szerint nagyon is megalapozott ez az igény. A női vezetők például kifejezetten jól járnának az ilyen konstrukciókkal, átlagban ugyanis közel fele olyan gyakran használják vezetés közben az okostelefont telefonálásra vagy üzenetküldésre, mint a férfiak.

A fiatalabb korosztályokban már nincs meg ez az elkülönülés, nagyjából egyenlő arányban képviselik az erősebb és a gyengébbik nem képviselői az ebben a tekintetben kiugróan fegyelmezetlen korcsoportot.

A baleseti statisztikák is a mobilhasználat fokozott büntetése mellett szólnak, a vezetés közben telefonálók kétszer akkora eséllyel szenvednek balesetet, a kihangosítót használó sofőrök pedig ötödével növelik a baleseti kockázatot. A második legnagyobb árazási faktor a lojalitás lehetne a biztosítottak szerint: 84 százalékuk tartaná kívánatosnak, ha a biztosítási díjuk ezt is figyelembe venné.