A nagyvállalatok számára felértékelődött a belföldi kereslet fontossága. A forint árfolyamváltozása egyre kevésbé hat profitabilitásukra – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatás legutóbbi adataiból.

Több mint félezer hazai nagyvállalati döntéshozót kérdezett meg a K&H arról, hogy a vállalatot körülvevő környezeti tényezők közül melyik milyen mértékben befolyásolja vállalatuk eredményességét.

„A felmérésünk legutóbbi eredménye alapján az látható, hogy a céget körülvevő tényezők közül egyértelműen a hazai vevők vannak a legnagyobb befolyással a vállalat működésére. Ezt mutatja, hogy a belföldi kereslet fontossága jelentősen felértékelődött az elmúlt két évben: a korábbi 40 százalék helyett jelenleg a vállalatok 56 százaléka véli úgy, hogy ez a faktor a legfontosabb a vállalat jövedelmezősége szempontjából” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője.

„A hazai lakossági fogyasztás igen intenzív volt az elmúlt években, a kiskereskedelmi forgalomban három éve növekvő trend figyelhető meg, miközben a külkereskedelemnél nincs ilyen látványos javulás. Az elmúlt évek tendenciája alapján így a vállalatok a biztosra mennek, és inkább a belföldi piacon próbálkoznak” – tette hozzá Peter Roebben. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a korábban leginkább meghatározó kormányzati gazdaságpolitika hatása visszacsúszott a második helyre, míg a beszállítói árak változása a korábbi negyedik helyről feljött a dobogó harmadik fokára.

Az euró stabil, 310 forint körül mozgó értéke a nagyvállalatok szempontjából is kedvező, hiszen a cégek meglátása alapján az árfolyamváltozások hatása jelentősen lecsökkent.

„Míg két évvel ezelőtt az árfolyamváltozásokat vélték az egyik legfontosabb tényezőnek, amely hatással van a vállalat profitjára, addig ma már csak a középmezőnyben szerepel. Ennek hátterében a stabil árfolyam mellett feltehetően az is áll, hogy a vállalatok fele (51 százalék) kizárólag hazai piacra termel, és a korábban említett tendencia szerint ez az arány a következő időszakban tovább növekedhet” – mondta Peter Roebben.

„A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a sor végén levő inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását változatlanul a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a vállalat rövid távú jövedelmezősége szempontjából. Ez jól mutatja, hogy a vállalatok nem szenvednek hiányt finanszírozási forrásokban, nem ettől függ jövedelmezőségük” – hangsúlyozta ki a szakember.