A közeli fizikai helyekhez kötődő információs szolgáltatásokat hozza a mobilunkra a Beeem. A technológiáról és az innováció szükségességéről Brachmann Ferenccel, a vállalkozás egyik alapítójával beszélgettünk.

 

– Hogy született a Beeem ötlete?

– 2014 őszén mentem el egy Metallica koncertre Bécsbe, ahol SMS-ben lehetett szavazni a ráadás dalra. Akkor és ott fogalmazódott meg bennem először az ötlet, hogy mégis csak furcsa egy viszonylag elavult technológiát alkalmazni egy ilyen szavazásra. Az SMS nem erre való. Az okostelefonok korában az internetnek kell kínálni a megoldást. Néhány hónappal később volt szerencsém Dél-Koreába eljutni egy konferenciára. Ott megtapasztaltam, hogy az okostelefon és a mobilinternet alkalmazása természetes és mindennapi a legfiatalabbtól a legidősebb korosztályig. Ez a két élmény kezdett el foglalkoztatni egyszerre. Az internetet mindennap használjuk általános, globális vagy jól azonosítható információk keresésére, személyes kommunikációra, de az akkor és ott helyzetével nehezen boldogul telefonunk. Ha bemegyek egy boltba, vagy egy étterembe, akkor nem tudom kényelmesen megtekinteni a kínálatot a telefonomon. Ahhoz be kell állnom a sorba, vagy körbe kell mennem a boltban, meg kell kérdeznem egy eladót stb. 2015 elején, két barátommal kezdtünk el dolgozni a problémán és fejleszteni egy szoftvert. Beeemnek neveztük a rendszert, ami megoldja azt a problémát, hogy hogy tudunk a közelünkben lévő dolgokkal kényelmesen, könnyen kapcsolatot teremteni.

– Mennyien dolgoznak a Beeemen?

– Hárman: Dr. Ács Péter, Fischer Norbert és jómagam. Ezen felül szoftverfejlesztőket igény szerint vettünk igénybe Norbert szoftverfejlesztő cégéből.

– Milyen szolgáltatásokra vonatkozik elsősorban Beeem?

– A Beeem arra a kérdésre ad megoldást, hogy amikor az ember egy adott térben vagy egy adott dologhoz közel van, ne kelljen alkalmazásokat letölteni, bonyolult webcímeket vagy keresőkérdéseket begépelni az információk elérésére vagy a kapcsolódáshoz. A Beeem egyszerű, gyors megoldást teremt a web segítségével. A fizikai térben helyezünk el weboldalakat, amit a telefon tud érzékelni, ha a közelben van (Ez a Google által megfogalmazott fizikai web koncepció). Ha érdekli a felhasználót – és ez nagyon lényeges – a felkínált lehetőség, rámegy, és megnézi. Nagyon hasznos például az un. FMCG (fast-moving consumer goods) termékek kereskedelmében. Ezen a területen a L’Oréallal van egy kezdődő együttműködésünk. Partneri megállapodás készül a világ egyik vezető kreatív bolti installációkat, enteriőröket tervező és szállító cégével. Megtervezik, leszállítják, és a világ bármelyik pontján megvalósítják a nagy nemzetközi márkák bolt belsőit. Ebben tudunk nekik segíteni. Ők jelenleg tesztelik a technológiánkat.

– Nem olyan régen találkoztam olyan alkalmazásfejlesztőkkel, akik hangjellel kötik össze a weblapokat az okostelefonokkal. Jól értem, hogy itt kimarad még egy lépés az összekötésben?

– Tulajdonképpen igen. Mi más oldalról ragadtuk meg ezt a lehetőséget. Úgy láttuk, hogy mobilalkalmazást fejleszteni drága, sok időbe telik és weboldalt szerkeszteni is bonyolult. Egyre kevesebb új alkalmazást töltenek le az emberek. Ezeket a nehézségeket hidaljuk át a vásárlóink számára Beeem szolgáltatással. A Beeem Android és iOS készülékeken is igénybe vehető. A technológia a világon futó Android telefonok 87 százalékán már ma elérhető. Az iOS rendszerek esetében a Google Chromemal mőködik, így körülbelül 150 millió ember telefonján már most is ott van. Ez egy óriási lehetőség minden vállalkozás számára.

– Jelenleg hol tartanak a vállalkozásfejlesztésben?

– Várhatóan áprilistól lesz a Beeem kereskedelmi forgalomban. Most erre készülünk. Jelenleg az első termékünket tesztelő ügyfélprojekteket készítjük elő. Itt azt vizsgáljuk, hogy bizonyos szegmensekben hogyan használható a Beeem. Ha egy szegmensben sikeres lesz, akkor gyorsan terjedhet a használat és erre kell felkészülnünk. A felhasználási lehetőségek palettája nagyon széles ezért nagyon nehéz startupként belevágni. Fókuszálni kell az erőfeszítéseinket és a sikereken keresztül nemzetközi piacon terjeszkedni.

– Az innováció miatt tudatosan kezdtek startupépítésbe?

– Igen. A startup teljesen más fajta logikát, gondolkodást igényel, mint amit bárki elképzel a vállalkozásokról. A sikerhez határozottan, markánsan eltérőnek, innovatívnak kell lenni. A Startupok lényege a gyors növekedés. Ez a világ egy teljesen külön világ. Tanulni kell. A tudásátadás szempontjából is különleges a startup világ. Mi is kerestük a tanulás lehetőségét. Jelentkeztünk néhány akcelerátor programba. Relatíve kevés próbálkozás után bekerültünk a StartupYard akcelerátor programjába. Több mint száz jelentkező közül bekerültünk hét legjobb közé és így részt vehettünk a programban. Lehetőségünk volt közvetlen személyes megbeszélésekre, tréningekre. Több, mint száz üzleti tárgyalást folytattunk le. A támogatás, a tanulás, kapcsolat építés és a koncentrált munka három hónapja lendületet adott.

– Hogyan tervezik elérni az aktuális célcsoportokat?

– Az üzleti partnereink hálózatán kívül, content marketingen dolgozunk folyamatosan. Kihasználjuk az internet kínálta csatornákat. Aktívan kommunikálunk a célközönséggel. Azt gondolom, hogy ezzel sokan eljutnak a weboldalunkra, és sokan megismernek bennünket. Ez a látogatási adatokban is meglátszik.

– Mik az elsődleges céljaik? Merre szeretnének terjeszkedni?

– Elsősorban az USA-ban és Európában szeretnénk terjeszkedni úgy, hogy egy-két szegmensben stabil pozíciót szerezzünk. Hosszútávon természetesen szeretnénk minél több szegmensbe bejutni, és szélesíteni a felhasználók körét.

Kovács Réka Fruzsina