
Az építőipar az idén várhatóan a 2023-as szinten teljesít, így 2024-re is folyóáron 8800 milliárd forint körüli építési szerelési költséggel lehet számolni – közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ).
Hozzátették, hogy az ágazat jövedelmezősége minden szegmensben csökken: az építőanyag-gyártók, -kereskedők, tervezők, kivitelezők, mérnöki szolgáltatók egyaránt az árbevétel-arányos eredmény csökkenésével számolnak.
Arra is kitértek, hogy idén a hatékonyságjavítás eszköze elsődlegesen a működési költségek csökkentése volt. A 2025-ös év nagy kihívása pedig az lesz, hogy az erősödő versenyben milyen árakon lehet munkához jutni, milyen további hatékonyságjavító intézkedést tudnak megtenni a vállalkozások, ami sok esetben forrásigényes.
Koji László, az ÉVOSZ elnöke szerint kevés olyan vállalkozás van, amely annyi anyagi tartalékkal bír, hogy önerőből digitalizációs folyamatokat, technológiai fejlesztéseket és színvonalas felnőttképzést végezzen. Erre csak a legjobbak képesek, figyelembe véve azt is, hogy tovább csökkenhet a megkötött szerződések 2025. évi volumene – tette hozzá.
A szakszövetség kiemelte, hogy az építőipari tevékenység csak akkor tud növekedni, ha az ehhez szükséges finanszírozási háttér rendeződik. Ez pedig egyebek mellett 5 százalék vagy az alatti hitelkamatokat, az elhalasztott állami, önkormányzati beruházások előkészítését és fokozatos elindítását igényli. Mindezek mellett 2025-ben el kell érni, hogy az unión kívüli magyarországi befektetések építési beruházásainál meghatározóan hazai vállalkozások dolgozhassanak, Magyarországon gyártott építőanyagokból – mutattak rá.
Az ÉVOSZ évzáró közgyűlésén – amelyen megemlékeztek a szakszövetség megalakításának 35. évfordulójáról is – átadták az éves szakmai díjakat. A szakma legnagyobb elismerését, a Lechner Ödön díjat a mostani eseményen Derczó István, a Weinberg’93 Építő Kft. ügyvezetője, Haberl Péter, a DVM Group Kft. ügyvezető partnere, Márton Norbert, a Merkbau Építőipari és Kereskedelmi Zrt. kereskedelmi igazgatója, Sándor Pál, a FŐBER Zrt. magasépítési igazgatója, valamint Vagyóczki István, a Grabarics Építőipari Kft. ügyvezetője (a nyitóképen) vehette át.
A rendezvényen a hazai építőipar számos további fontos elismerésével együtt átadták az Építőipari Nívódíjat is, amelyet ezúttal a Széchenyi lánchíd felújítása nyert el, a projekt a FŐMTERV Zrt.–MSc Kft.–CÉH Zrt. konzorcium tervezésében, a BKK Zrt. beruházásában és az A-Híd Zrt. kivitelezésében valósult meg.
Első alkalommal adták át a közgyűlésen az Év Marketingkommunikációs Díjait. A szövetség Média Tagozata idén hirdette meg először az Év Építőipari Marketingkommunikációs Személye Díjat, az Év Építőipari Marketing Kampánya Díjat és az Év Építőipari Társadalmi Felelősségvállalása Díjat, azzal a céllal, hogy elismerjék a marketing, PR és kommunikációs szakemberek kiemelkedő teljesítményét az építőiparban, és ezzel javítsák a szakma megítélését.
„Az építőipar marketingkommunikációja egyre hangsúlyosabbá válik az ágazatban, hiszen nemcsak az iparági szereplők közötti kapcsolatok erősítésében játszik szerepet, hanem az építőipar társadalmi megítélésének javításában is” – indokolta az új terület díjazását Kincses Péter, az ÉVOSZ Média Tagozatának vezetője. A Tagozat törekvése, hogy ezt az ágazatot a „marketinges” térképre helyezze, és vonzóbbá tegye az építőipart a legkiválóbb szakemberek számára és az elismerések révén ösztönözzék az iparági szereplőket, hogy folytassák értékteremtő tevékenységeiket a marketingkommunikáció területén.
A zsűri döntése alapján:
Az Év Építőipari Marketingkommunikációs Személye Díjat Mészáros Szilvia, a Mapei Kft. PR vezetője nyerte.
Az Év Építőipari Marketing Kampánya Díjat az Újház Piramis Építőház Kft. nyerte komplex marketingkommunikációs megoldásaiért, amelyek az államilag támogatott otthonfelújítási program keretében a családi házak energetikai megújítására irányultak.
Az Év Építőipari Társadalmi Felelősségvállalása Díjat megosztva kapta a Market Építő Zrt. és a Szabadics Építőipari Zrt. A Market Építő Zrt. a ROM Vándor programmal nyerte el a díjat. E kezdeményezés révén a Market Építő Zrt. jelentős mértékben hozzájárul a kulturális örökség megőrzéséhez és a közösségi értékteremtéshez, mely unikális programnak minősül. A Szabadics Építőipari Zrt. a SZABADICS RIDE programmal érdemelte ki a díjat. A program nemcsak a sport és az egészséges életmód népszerűsítését célozza meg a munkavállalók körében, hanem közösséget épít és erősíti a csapatkohéziót, ezáltal példaértékű szerepet tölt be az építőipari társadalmi felelősségvállalás területén.
(Forrás: MTI, ÉVOSZ)