
Bár nem látunk a jövőbe, 2015 tendenciái alapján következtethetünk arra, mi jellemzi majd az online marketinget 2016-ban.
A 2015-ös év tendenciáit alapul véve arra lehet következtetni, hogy a tartalommarketing időtálló az online marketing világában. A jó tartalom igénye a jövőben is meg fog maradni, különösen a vizuális tartalom lesz fontos, amely különböző formákat öltve zavarja majd meg a hagyományos marketingmodelleket. Egy márka sikerét alapvetően az fogja meghatározni, hogy milyen sebességgel tud érdekes és könnyen fogyasztható tartalmakat létrehozni.
Adatok mindenek felett
Nem csak a tartalomnak, az adatoknak is nőni fog a szerepük az online marketingben. Korábban is hasznosnak tűnt az adatvezérelt marketing, ma már azonban csak hasznos, szükségesnek is tűnik: a marketingesek egyre inkább nem az intuícióikra és személyes preferenciáikra, hanem adatokra támaszkodhatnak. A cégeknek figyelemmel kell kísérniük minden olyan mutatót, amely fontos lehet az üzletük számára, hiszen minél több releváns adattal rendelkeznek az ügyfeleikről, annál könnyebben tudják személyesen megszólítani őket. Fontos szerepe lesz az egyre pontosabb mérők bevezetésének, hiszen ezek nélkül az összegyűjtött adatokat nem lehet megfelelően hasznosítani. A helyes adatokat nem feltétlenül adja meg a like-ok vagy a kattintások száma, jelenleg is dolgoznak ezeknél pontosabb mérőeszközök kialakításán.
Személyre szabott üzenetek
A személyre szabás nem merül ki abban, hogy az ügyfélnek szóló email keresztnévvel van ellátva. A marketing célja a korábbi preferenciák, viselkedés alapján kiszámítani, milyen tartalmat szolgáltasson a cég, ami megfelel az emberek érdeklődésének. Okos tartalmakkal személyre szabható a weboldalak kezdőlapja, az oldalak és a call-to-action tartalmak. A személyre szabás alapfeltétele az ügyfelek alapos ismerete, mert egy megfelelően személyre szabott, adatvezérelt marketing nem tolakodó, hanem elsősorban a kapcsolatépítést helyezi a marketing középpontjába.
Nagy szerepet kapnak majd azok az integrált marketingprogramok is, melyek egyszerre tudják kezelni a különböző platformokon történő hirdetést. Az ilyen integrált csomagok hiányossága eddig az volt, hogy nagy részükből hiányzott a fizetett hirdetés, annak ellenére, hogy ezt jól használva irányítani lehet egy cég növekedését. A marketing során a fizetett hirdetések nincs feltétlenül szükség, azonban megkönnyítheti a cég dolgát, ha ezek a programba vannak integrálva.
Az okostelefonoké a jövő
Az okos készülékek terjedésével úgy tűnik, a marketing középpontjában a mobil eszközök fognak állni. Minden felhasználó számára kényelmesebb, ha a weboldalak automatikusan alkalmazkodnak a képernyőméretekhez, vagyis reszponzívak. Egyfelől a mobil eszközök sokkal személyesebb kapcsolatot tesznek lehetővé a márkák és a felhasználók között, hiszen az okostelefon és a többi okos eszköz alapvetően személyes eszköz. A Google 2015-ben elkészítette el „Mobilbarát” frissítését, amivel egyértelműen előnybe kerültek a mobilra optimalizált weboldalak. Mivel a mobilra való optimalizálás hatással van a weboldalak helyére a kereső rangsorában, fontos, hogy erre a jövőben kiemelten odafigyeljenek a cégek.
Az egyre személyesebb kapcsolat a márka és a felhasználó között ahhoz vezet, hogy nő az átláthatóság szerepe. Azok a márkák kerülnek előtérbe ezzel, amelyek valódi értéket képesek adni a fogyasztóiknak. A márkák feladata az, hogy ha még nem tették lehetővé, hogy az ügyfeleik közvetlenül elérhessék őket, akkor minél előbb gondoskodjanak erről, hiszen ez teszi lehetővé azt a fajta átláthatóságot, amit elvárnak tőlük.
Interaktív tartalmak
Már jelenleg is fontos szerepe van a felhasználók által létrehozott tartalomnak, azonban a felhasználói részvétel súlya tovább fog növekedni a marketingben. Felhasználók által generált tartalomból lassan több lesz, mint a márka által készített marketing anyagokból: a márkák lemondanak a teljes marketing irányításáról, és hagyják, hogy a felhasználóik is bekapcsolódjanak a folyamatba. Mivel a felhasználóknak lehetőségük van arra, hogy megírják a véleményüket a termékekről, blogoljanak róluk, hozzászóljanak a közösségi oldalakon, a márkáknak egyre inkább az lesz a feladatuk, hogy pozitív benyomást keltsenek a felhasználókban. Népszerű lesz a márka és a felhasználó által közösen előállított tartalom.
A közösségi oldalak szerepe is növekedni fog a cégek online marketing folyamataiban. Mivel ezek az oldalak egyre népszerűbbek, és egyre több ember használja őket aktívan, fontos, hogy a márkák is kihasználják ezt a kínálkozó marketingplatformot. Ha a folyamat tovább erősödik, lehetséges, hogy a közösségi oldalak nem csak egy marketing csatornát fognak jelenteni, hanem a cég teljes áttelepülésével az egyetlen marketing csatornát. A közösségi oldalakon való kommunikációval a márkák maguk is közösséget építenek, és létrehozhatnak egy márkahű csoportot.
Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!