
Az Európai Parlament képviselői szerdán szavaztak azokról az ambiciózus nemzeti határértékekről, amelyek révén a legfontosabb légszennyező anyagok – nitrogén-oxidok, kén-dioxid, finom részecskék – jelenlétét csökkentenék 2030-ig.
„A légszennyezés a legfőbb környezeti halálok az EU-ban” – mondta a téma jelentéstevője, Julie Girling (konzervatív-reformer, brit). „A politikai környezet drámaian megváltozott az elmúlt három évben, a levegő minőség korábban nem látott helyet foglal el a napirenden, együtt a Volkswagen-botrány és a valós körülmények közötti kibocsátás-méréssel. Talán azt is felismertük, hogy az elmúlt évtizedben annyira a széndioxidra koncentráltunk, hogy azzal elhanyagoltuk a levegőminőséget. Erősen hiszek benne, hogy ez a szavazás egy jó irányba tett lépés. Ez nem egy tökéletes megoldás, de sokat tesz majd azért, hogy fontos javulást eredményezzen állampolgárainknak.”
Az új szabályozás csökkentést ír elő a tagállamoknak a kén-dioxid (SO2), a nitrogén-oxidok (NOx), az illékony (nem metán) szerves vegyületek (NMVOC), az ammónia (NH3) és a finom részecskék (2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű szálló por) kibocsátásában.
Az előirányzott szennyezőanyag-csökkentés segítene visszafogni a légszennyezés miatti megbetegedések számát, ami a tervek szerint 2030-ig 50 százalékkal esne vissza.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a legfontosabb légszennyezők származását tekintve a következő területek a legfőbb források:
- Finom részecskék, szálló por: fő forrása a fűtés, az ipar és a közlekedés
- Nitrogén-oxidok: főként a közlekedésből származnak
- Kén-oxidok: az energia-előállításból és nem közúti közlekedésből származik
- Szinte az összes ammóniát a mezőgazdaság bocsátja ki
- Szén-monoxid legfőbb kibocsátója a fűtés és a közlekedés
- A legtöbb metán (CH4) a mezőgazdaságból, a hulladék- és energiaszektorból származik
Kipufogógázok
A parlamenti képviselők kiálltak amellett, hogy a tervezet újítsa meg az EU elkötelezettségét arra, hogy azonosítsa a meglevő kibocsátás-szabályozás hibáit, és kezelni akarja a működési hiányosságokat; utóbbit példázza az EURO 6 dízel autók esete is, ahol a hivatalosan megjelölt nitrogén-oxidok kibocsátása nem egyezik meg a valós károsanyag-kibocsátással.
Metán
A tagállamok nyomására a metán kikerült a szabályozás köréből, az Európai Bizottság ugyanakkor elismerte, hogy ez a pont még lehet felülvizsgálat tárgya a jövőben.