
Rengeteg képzésre jártam, célzottan kutattam és olvastam a szakirodalmat, vagyis amikor csak tehettem, tanultam – mondja a KamaraOnline-nak Sohan Zsuzsi. Az asszisztensed.com egyik alapítója sok anyukát és mozgáskorlátozottat vonna be a távmunkába.
Egyre többen dolgoznának rugalmas időbeosztással, otthonról. Rengeteg tevékenység elvégezhető online, személyes kapcsolat nélkül – vallja az asszisztensed.com alapítója. A Nógrád megyében élő Sohan Zsuzsi vadonatúj vállalkozásáról egy budapesti szállodában beszélgettünk. Éppen kijött az egyik megbeszélésről és sietett tovább a következőre.
– Mi adta az ötletet az új vállalkozáshoz?
– Korábban a vendéglátóiparban dolgoztam, vagyis ehhez az új területhez nem volt semmi közöm. Amikor megszületett a gyermekem, segítséggel csináltam egy webáruházat – mosható pelenkák értékesítésével kezdtem el foglalkozni. Jó tanulóterep volt. A webáruház előtt blogban írtam meg a tapasztalatomat, aztán amikor egyre többen kértek tanácsot, érdemes volt tovább lépni. Egyre divatosabb a környezettudatos megközelítés, én azonban nem divatból, hanem meggyőződésből kezdtem el a nekem már bevált termékek népszerűsítését és árusítását. Két évig üzemeltettem a webáruházat, s mivel egy idő után már nem jelentett kihívást, eladtam.
– A vevő kapva kapott az alkalmon?
– Egy régi vásárlóm azzal keresett meg, hogy ő is szeretné forgalmazni a mosható pelenkákat és a különböző bőrbarát tisztítószereket. Azt mondtam neki, itt egy beüzemelt, ismert webáruház, vedd meg! Megvette és azóta is sikeresen viszi az üzletet. Nekem jött egy kitérő, készítettem egy nőknek, intim termékekkel foglalkozó weblapot és webáruházat, amely egyébként hamarosan szintén eladósorba kerül. A két webáruház üzemeltetése alatt többen kértek tőlem gyakorlati útmutatást például azzal kapcsolatban, hogy kikkel töltettem fel a termékeket. Ez ugyanis meglehetősen macerás, időrabló tevékenység, nem a vállalkozók nagy álma. Marketing praktikák is szóba kerültek, mondjuk az, hol hirdetek, vagy hogyan lehet a Google keresőjében az első háromban lenni a cikkekkel. A személyes tapasztalataimat mondhattam el, rengeteg képzésre jártam, olvastam a szakirodalmat, vagyis amikor csak tehettem, tanultam. Egyre többen kerestek meg, hogy ajánljak különböző, főleg asszisztensi feladatokra munkaerőt. Akkor gondoltam először arra, hogy miért ajánljak mást, amikor a vállalkozás másik alapítójával, Imre-Szabó Katával ketten mi is meg tudjuk oldani a feladatokat?
– Így el is jutottunk az asszisztensed.com-ig.
– Igen. Valamivel több, mint két hónapja kezdtünk bele. Elsősorban azoknak a mikro- és kisvállalkozásoknak hasznos a szolgáltatásunk, akiknek mindent maguknak kell csinálniuk, ám egy idő után nem győzik, viszont még nem elég „nagyok” ahhoz, hogy egy munkatársat felvegyenek teljes munkaidőben. Ezért a háttérmunka jó részét levesszük a vállukról, s így ők jobban tudnak koncentrálni a pénzkeresésre.
– Ha „beindul a bolt”, ketten nyilván nem lesznek képesek ellátni minden feladatot.
– Kezdetben győztük ketten is, de már hatan vagyunk, és folyamatosan nő a létszám azokkal, akik szívesen dolgoznak nekünk. Ahogy mi is tanulunk, számukra is biztosítanánk a folyamatos képzést, fejlődési lehetőséget. Természetesen olyan felfutást remélünk, amihez több ember kell a későbbiekben.
– Hogyan keresnének új munkatársakat?
– A személyes ajánlásokban hiszek, ezért egyelőre nem hirdetünk. Úgy látom, hogy nagyon sok olyan anyuka van otthon a gyerekével, akik szívesen dolgoznának napi néhány órát otthonról. Nógrád megyei vagyok, nálunk például még bölcsőde sincs. Szerintem Magyarországon a vállalati kultúrában sem tartunk ott, hogy például a 2–4–6 órás munkát preferálnák. Az általunk kínált lehetőséggel viszont a kisgyereket sem kell másra bízni, és jól jön a gyes mellé a kiegészítés. Úgy gondolom, nem csak a pénz fontos, hanem az is, hogy az anyuka napi 2–4 órában dolgozni tud, mert kell a „szellemi munka”, a hasznosság érzése, a felnőtt társaság, még ha ez online valósul is meg – s emellett jut ideje foglalkozni a kicsivel. Egyébként a kisgyermekes anyukák mellett a mozgáskorlátozottak lehetnek a másik célcsoport, akiknek munkát biztosíthatunk. Vidéken eleve kevés az akadálymentes munkahely, ezért több távmunkával lehetne biztosítani a foglalkoztatásukat és a kapcsolatot a társadalommal – még ha ez nagy szónak is hangzik. Most építjük ki a lehetséges munkavállalók adatbázisát. Nekik első körben mindenképp próbamunkát adunk, és csak utána szerződünk. Úgy látom, ma még ott tart az ország, hogy távmunkát sokkal többen végeznének, mint ahány vállalkozás foglalkoztatná a jelentkezőket. Változnia kell a szemléletnek, hiszen mitől jobb az, ha valaki 8 órát egy irodában, négy fal között tölt el, ám az ideje egy részében nem végez hatékony munkát?
– Szerintem már nem feltétlenül ez a hozzáállás a távmunkához.
– Nekem más a tapasztalatom. Sokszor elég lenne hatékonyabban és ésszerűbben szervezni a munkát, amihez nem feltétlenül szükséges a fizikai jelenlét a cégnél. A munkavégzés nagy része számítógépen történik, ez kiszervezhető lenne nekünk. A fizikai jelenlétet igénylő feladatok (például fénymásolás) pedig átcsoportosítható cégen belül, hiszen az már nem nagy feladat. Azért hozzáteszem: én lennék a legboldogabb, ha már egyáltalán nem kellene a cégeknek fénymásolni, papírokkal foglalkozni, ugyanis másik szívügyem a környezetvédelem. A kapcsolattartáshoz pedig ott van a számítógép, a Skype, az okostelefon. Havonta tartunk egy ügyfélnapot, ilyenkor lehetőség van a személyes találkozásra velünk. Boldog lennék, ha egyre több másként gondolkodó cég dolgozna Magyarországon, hiszen ez mindenkinek jó, főleg a mai helyzetben, amikor állandóan munkaerőhiányra panaszkodnak a cégvezetők. Mi ki tudjuk tölteni a „réseket”.
– Kik lehetnek a cégük megrendelői?
– Az indulás óta nagyon erősen koncentrálunk a webáruház asszisztenciára. Ez az a terület, amely elengedhetetlen egy adott vállalkozás számára, ahogy már említettem, ez az egyik legtöbb időt rabló tevékenység. Az e–kereskedelemnek, a webáruházaknak egyértelműen egyre nagyobb szerepük lesz. Karácsony előtt én is úgy vásároltam be az ajándékok nagy részét, hogy el sem mozdultam a számítógép elől. Szerintem azoknak van versenyelőnyük, akik olyan világos termékleírást adnak, amely alapjában megkönnyíti a választást. Ezeket viszont meg kell írni, folyamatosan bővíteni, frissíteni kell – és máris újra eljutottunk az időrabló munkához. Mi a háttérből elvégezzük mindezt, a megrendelőnek csak ellenőriznie kell a munkánkat, amely sokkal rövidebb ideig tart. Szolgáltatásaink alapja, hogy minden megrendelővel titoktartási nyilatkozatot írunk, ezzel is növelve a bizalmat.
– Van másik megcélzott terület is?
– Igen. Sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy személyi asszisztenst foglalkoztassanak. Mi ezt a feladatot is átvesszük a megrendelőnktől, kezeljük a e–naplóját, egyeztetünk az ügyfeleivel, figyelmeztetjük az eseményekre, feladatokra. Említhetném a közösségi médiajelenlét fontosságát is, ami ha a cégvezető feladata, megint sok idejét veszi el. Ha bele-belenéz a személyes profiljába, már el is szaladt egy-két óra, amit szinte észre sem vesz. Nálunk ilyen nem fordulhat elő, hiszen célzottan végezzük el a frissítéseket, időzítjük a postokat, válaszolunk a megkeresésekre – és mindenki boldog.
– Az ötlettől a megvalósításig mennyi idő telt el?
– Csupán két hónap. Ilyen típus vagyok, szeretek gyorsan, de pontosan dolgozni. Menet közben aztán formálódhat sok minden, de az alappal már el lehet indulni. Ha jó ötletet látok/hallok, rögtön megcsinálom. Aztán majd az idő eldönti, hogy kell változtatni rajta, ha egyáltalán kell. Ezt a fajta rugalmasságot is szeretem az online munkában.
– Akkor most kizárólag erre a feladatra összpontosít?
– Egyértelműen! Minden mással szemben ez élvez elsőbbséget. Most az asszisztensed.com a szívem csücske! A munkámat is úgy szervezem, hogy Budapesten havonta egy–két napot töltök megbeszélésekkel, amelyek megszervezése természetesen nem ütközik nehézségbe – elvégre a profilunkba vág. Eleve felajánljuk a megrendelőnek, hogy az online munka ellenére először személyesen tárgyaljunk. Fontos a face-to-face kapcsolat, utána már zökkenőmentes az internetes együttműködés.
– Egy év múlva mivel lenne elégedett?
– Nehéz kérdés, számokat most nem is mondanék. Egyértelmű eredménynek tartanám, ha ezen a területen mi is hozzájárulnánk a szemléletváltáshoz. Az is siker lenne, ha az elsősorban megcélzott magyarországi piac mellett országhatárokon túlra is eljutnánk – ez az internet és az angol nyelvtudásunk miatt nem akadály. Azt szeretném, ha egy év múlva elmondhatnám, hogy egyre több vállalkozás nyitott az online munkavégzés irányába. Már most is rengeteg jó példát látok a környezetemben és különböző üzleti csoportokban arra, hogy egyre többen szeretnének nyitni, csak még ismeretlen, nem megszokott ez a terep nekik. Úgy látom, ez az a piaci rés, amit kihasználhatunk.
– Hogyan viseli a család az újabb és újabb ötleteit?
– Megszokták. Már a pelenkás webáruháznál is így volt: napközben anya voltam, míg este és sokszor éjszaka jött a vállalkozói sokadik műszak. Így fogadtak el otthon, s ez a gyerekemnek is jó példa lehet. Azt látja, hogy anya valamit mindig csinál. Ezt a vállalkozó szellemet szeretném átadni neki.
Szerdahelyi Csaba
A vezető fotón: Sohan Zsuzsi és Imre-Szabó Kata