Magyarországon nemrégiben Pécs és Mohács is Fogyasztóbarát település-díjat kapott, amiben nagy szerepük van a magyarországi Békéltető Testületek vitarendezéseinek.

Egyre többen veszik igénybe a békéltető testületeket vitás ügyeik intézésére, mert a szolgáltatás ingyenes, gyors, a legtöbb esetben hatékonyabb, mint a bíróság. Ma Magyarországon egyre kevesebb a klasszikus fogyasztóvédelmi panasz – mondta el pécsi látogatásán Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, aki sorra látogatja az országban működő békéltető testületeket. A közelmúltban Pécs és Mohács is elnyerte a Fogyasztóbarát település-díjat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatán – emelte ki a politikus.

Koszorús László Keszthelyi Nikolettával, a békéltető testületekkel és fogyasztóvédelmi civil szervezetekkel foglalkozó szakértővel, Dr. Bodnár Lajossal, a Baranya megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testület elnökével, valamint a testületi kollégákkal találkozott.

Baranyában 2014-ben a békéltető testülethez beérkezett 468 ügyből 374-et zártak le, idén május 31-éig a testületnek 150 bejelentést tettek, ebből 127-et tudtak lezárni: 14-et egyezséggel, 38-at pedig ajánlással. Azt ügyek többsége termékvásárlással volt kapcsolatos, a többi esetben szolgáltatást érintő vitás ügyben vették igénybe a tanács munkáját a fogyasztók. Öt évvel ezelőtt megváltozott a helyzet: míg korábban inkább a szolgáltatással kapcsolatos panaszok voltak többségben, ma inkább a termékek minőségét kifogásolják a fogyasztó; az utóbbi szegmensben háromszor annyi ügye van a testületnek, mint a szolgáltatásokat illetően – mondta el Dr. Bodnár József. A termékek közül leggyakrabban a lábbelikkel kapcsolatban emelnek kifogást, míg a szolgáltatási szektorban a parkolással összefüggésben tesznek bejelentést.

A békéltető testületek 1999 óta vannak jelen Magyarországon, a megyei kereskedelmi és iparkamarák működtetésében. Szerepük különösen 2007 óta értékelődött fel, mivel ezen időponttól kezdve a magyar fogyasztó, ha bármilyen problémája van a kereskedelemben egy áru vásárlásával vagy egy szolgáltatás igénybe vételével kapcsolatban, gyakorlatilag két dolgot tehet: vagy polgári pert kezdeményez a vállalkozás ellen, vagy békéltető testületnél indít eljárást.

A testületek független, alternatív vitarendezési fórumok, az eljárások célja a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása. A békéltető testület tagjait a kamarák és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek egyenlő arányban jelölték ki; Baranyában harmincan állnak rendelkezésre a vitás ügyek rendezésére.