A napokban kezdődik kétszáz, állami támogatással segített autóbusz-vezető képzése. A személyszállítókat talán még a kamionosoknál is jobban sújtja a sofőrhiány.

A hónap végéig megkezdődik a sofőrképzés a kisebb autóbuszos cégeknek is. Első körben kétszáz sofőrjelölt ül iskolapadba, illetve számítógép, laptop elé, hiszen az elméleti tananyag e-learning formában sajátítható el – írja a Magyar Idők.

Azok, akik most kezdik meg a tanulást, három-hat hónap múlva kapnak jogosítványt. Elvileg ezzel már munkát vállalhatnak, de sok cégnél betanítják a friss jogosítvánnyal rendelkezőket: általában tapasztaltabb sofőr mellé ültetik őket, akitől elsajátíthatják a gyakorlati tudnivalókat.

A sofőrhiány már akkora az ágazatban, hogy emiatt tevékenységük felfüggesztésére vagy aktivitásuk jelentős visszafogására kényszerülnek a kisebb magyar autóbuszos személyszállító vállalkozások. Harminc buszból csak hármat-négyet tart meg a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tagja, Áipli László, az Áipli Busz Kft. ügyvezetője.

A családi vállalkozásból huszonöt év alatt közepes szolgáltatóvá fejlődött cég vezetője azt nyilatkozta, hogy nem találnak olyan munkavállalót, akire rábízhatnának egy hetvenmillió forintos buszt. Az új jelentkezők kilencven százaléka tisztességes önéletrajzot sem tud írni, nem tudja kitölteni a tachográfot.

A cégvezető szerint nem hatékony az állami támogatással indított járművezető-képzési program sem. A tanfolyamokra járó fiataloknak csak a harmada marad meg a pályán.

A képzések kisebb csúszás után a hónap végéig elindulnak – nyilatkozta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője. Árvay Tivadar szerint érthető a kisebb autóbuszos cégek türelmetlensége, hiszen a képzések szervezésénél értelemszerűen a nagy munkáltatókat vették előre.