Egyre jobban elmosódik a hagyományos és az online boltok közötti határ, versenyük helyett ma már inkább az összefonódásuk a jellemző. A bevált eszközöket pedig átveszik egymástól.

A vásárlási szokások átalakulásával a hagyományos kereskedők online jelenléte is erősödik, míg azok, akik eddig csak webáruházat üzemeltettek, fizikai áruházat is nyitnak – derül ki a Nielsen 2016-ban végzett, globális e-kereskedelemmel kapcsolatos felméréséből. Az is látszik, hogy széles körben tájékozódunk vásárlás előtt, a magyar fogyasztók műszaki cikk választáskor elsősorban (48 százalék) a márka holnapjáról szereznek információt a termékről, másodsorban a választott bolt honlapját böngészik (43 százalék).

Fontosak számunkra az online elérhető felhasználói vélemények (37 százalék) is, míg harmaduk (33 százalék) az üzletet felkeresve tájékozódik. Amikor vásárlásra kerül a sor, ennél jóval többen, még mindig kétharmadnyian (65 százalék) számítanak a hagyományos áruházakra. A megkérdezettek 47 százaléka ugyanis egyformán szeret online és offline kereskedőknél vásárolni elektronikai terméket, míg közel egyötödük (18 százalék) ragaszkodik a fizikai bolthoz.

A MediaMarktnál például a fizikai áruházakban kihelyezett digitális információs felületen (totemoszlopokon) a webáruház teljes kínálata és a termékekhez információk is elérhetők. „Nagyon szeretik ügyfeleink, hogy nálunk nem kell választaniuk a személyes tanácsadás és a széles online választék között – magyarázza Szánthó Balázs, a MediaMarkt Árkád ügyvezető igazgatója. – Ha valaki egy speciális mosógépet keres, az áruházban a szaktanácsadótól minden hasznos információt megtudhat, és ha a kiválasztott készülék az áruházban nem elérhető, de egy másik áruházunkban vagy raktárunkban készleten van, akkor akár másnap házhoz szállítjuk, vagy a kihelyezett online terminálon megrendelheti.”

Az áruházak jövőjét illetően a MediaMarkt nem számít gyökeres változásra az elkövetkező néhány évben. Bár lassan növekszik az értékesítésben az online részesedése, egy-egy nagyobb promóciós időszak alkalmával látható, mennyire fontos a vásárlók számára, ha a kiválasztott terméket az áruházakban megfoghatják, kipróbálhatják és akár azonnal haza is vihetik. Emellett a szaktanácsadók segíthetnek a legtöbbet abban, hogy a vásárlók az igényeikhez illeszkedő készüléket válasszák, így valóban jó döntést hozzanak, amikor megvesznek egy terméket.