Az idei első negyedévben 16 százalékkal 147 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, amely nyolcéves csúcsot jelent a hazai lízingpiacon. A lízingpiacon 2018 egészében továbbra is növekedés várható, amiben egyre nagyobb szerepe lehet a lízingkonstrukciók iránt egyre nagyobb keresletet támasztó kis- és középvállalkozásoknak (kkv).

A járműpiaci boom és a vállalkozások fokozott beruházási kedve miatt jelentős növekedést ért el a magyar lízingpiac az első negyedévben. Az új kihelyezések meghaladták a 147 milliárd forintot, ami 16 százalékos növekedést jelent éves összevetésben és 2010 óta a legmagasabb érték – közölte a Magyar lízingszövetség. Az első negyedévben folytatódott az évek óta tartó dinamikus növekedés, ami több tényezőnek köszönhető. Az alacsony kamatkörnyezet miatt eleve olcsóbbak lettek a lízingkonstrukciók. Nagyon jelentősen bővül a magyar járműpiac, ezen belül is a személyautópiac.

„Örömteli az is, hogy a cégek, ezen belül is a kis- és középvállalkozások beruházási és eszközbeszerzési kedve is fokozódik és a termeléshez szükséges gépek, berendezések egy részét a lízingcégek bevonásával finanszírozzák. A kihelyezett összeg 16 százalékos növekedése egyrészt jelentősen felülmúlja a piaci várakozásokat, ráadásul tavaly is jelentős volt a növekedés, így a magas bázis miatt még figyelemre méltóbb a mostani bővülés” – értékelte az eredményeket Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. 

Kimagasló számok a személyautóktól

A lízingpiac számára a járműfinaszírozás jelenti az egyik legfontosabb pillért, ezen a téren pedig lendületesen indult az év. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárművek pedig 18 százalékos volt a többlet. Bár az eladások látványosan nőttek, a személyautó- és kisteherautóknál a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket. 

Pfandler Tamás a Lízingszövetség elnökségi tagja kiemelte: „A növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát továbbra is a céges vásárlások a meghatározók”. A flottaszegmensben visszafogottabban, 3 százalékkal 18,7 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg. Pfandler Tamás ehhez hozzáfűzte, hogy a flottapiacon egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja az adatokat, ezen a piacon a Lízingszövetség a tavalyi szint elérését várta, ez pedig teljesült. Azaz stabilan jól teljesít a flottapiac.  

A személyautó-eladásokhoz hasonlóan a nagyteherautók és buszok értékesítése is megugrott az idén, 48 százalékos volt az emelkedés. A lízingpiaci kihelyezések ennél alacsonyabb mértékben, de így is jelentősen, 12 százalékkal 44 milliárd forintra emelkedtek. A mezőgazdasági gépeknél a finanszírozott összeg 12 milliárd forintot tett ki az első negyedévben, ez lényegében megegyezik a tavalyi összeggel. A stagnálás ellenére a mezőgazdasági gépek finanszírozása immár 4 éve az egyik legstabilabban teljesítő szegmens. 

A gépek és berendezéseknél 18 százalékkal 12,1 milliárd forintra csökkent a kihelyezett összeg, ám ez a volumen így is meghaladja a 2017 előtti években látott szinteket. Az uniós forrásokon alapuló beszerzések és pályázatok, valamint a beruházások felfutása komolyabb bővülést hozhat ezen a részpiacon. A teljes géppiacon belül azonban ki kell emelni az építőipar növekedése miatt szárnyaló építőgép-finanszírozást. A Lízingszövetség tagvállalatai több mint 6 milliárd forintért finanszíroztak építőgépeket, ez pedig duplázást jelent éves összevetésben. 

Kiemelt szerepben a kkv-k 

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai kiemelt partnerként kezelik a kis- és középvállalkozásokat, mivel a kkv-szektor szereplőinél egyre nagyobb az igény a forrásokra, különböző finanszírozási konstrukciókra, ezt mutatja többek között, hogy a 2017-es adatok szerint a vállalati hitelezés éves bővülése elérte a 10 százalékot, míg a kis- és középvállalkozásoknál ezt maghaladó, 11,4 százalékos volt a bővülés. 

A lízingpiacon még látványosabb a kkv-k szerepe, mind a magyar, mind az európai piacot tekintve. Az európai lízingszövetségeket összefogó Leaseurope adatai szerint a finanszírozott összeget nézve a kis- és középvállalatok aránya növekedett az utóbbi években. A magyar kkv-k számára a támogatások után a lízing a legrelevánsabb finanszírozási forma, az elmúlt 6 hónapban lízinget vettek igénybe a legnagyobb arányban. Az Európai Unióban pedig a hitelkeret-jellegű termékek után a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek. 

A lízingszövetségi adatok is alátámasztják a lízingkonstrukciók népszerűségét a kkv-k körében: az idei első negyedévben újonnan kihelyezett több mint 147 milliárd forintos finanszírozott összeg a 75 százalékát, azaz több mint 110 milliárd forintot a kkv-k igényelték. A különböző szegmensek közül a gépek finanszírozásánál 83 százalékos volt a kkv-k aránya, a tehergépkocsik esetében pedig 77 százalékot tett ki.

Nyikos Katalin kiemelte, hogy a kkv-k körében többek között azért ilyen népszerűek a lízingkonstrukciók, mert a vállalkozások olcsó, rugalmas és költséghatékony finanszírozási formának tartják. Emellett egyszerűen, gyorsan hozzáférhetőek és a vállalkozások által használt eszközök gyorsabb cseréjét is lehetővé teszik. 

Az eszközfinanszírozásban is erősíteni kell

„Összességében jól kezdte az idei évet a magyar lízingpiac. A járműfinanszírozás a várakozásokat meghaladó növekedést mutatott és megalapozza a további fejlődést és a kkv-finanszírozásban is jó eredmények születtek. A termelőeszközök esetében a kiugróan jó 2017-es évhez képest további, mérsékelt növekedés várható” – mondta Nyikos Katalin. 

A lízingpiaci szereplők rövid és hosszú távú stratégiáját ismertetve azt mondta, hogy a járműfinanszírozás mellett továbbra is erősíteni kell a lízingcégek eszközfinanszírozásban játszott szerepét. Ezzel párhuzamosan pedig a lízingcégek a korábbinál is komolyabb erőforrásokat fordítanak arra, hogy a hazai kis- és középvállalkozások minél szélesebb körben támaszkodjanak a lízingkonstrukciókra a fejlesztések és beszerzések finanszírozásában.