A Gazdasági Versenyhivatal új kiadványokkal hívja fel egyrészt a kis- és középvállalkozások (kkv), mint ajánlattevők, másrészt a közbeszerzést kiíró ajánlatkérők figyelmét a kartellek jelentette kockázatok kezelésére.

A most megjelent „Kartellgyanús közbeszerzés?” című tájékoztató füzet, és a hozzá kapcsolódó tananyag az ajánlatkérőket segíti a kartellek felismerésében és a GVH vizsgálatainak támogatásában, valamint a közbeszerzési eljárásoknak a kartellezés számára kedvezőtlen kialakításában. E füzettel válik teljessé a kartelljogi megfelelést segítő kiadványsorozat, amely a „Hogyan maradjon tiszta?” című, ajánlattevőknek szánt füzet megjelenésével indult 2016. végén.

A közbeszerzési törvény szerint az ajánlatkérő kartellgyanú esetén köteles a GVHhoz fordulni. E kötelezettség teljesítéséhez a „Kartellgyanús közbeszerzés?” című füzet nyújt gyakorlati segítséget, részletesen bemutatva a kartellgyanúra okot adó jeleket. Fontos, hogy az ajánlatkérő ne hozza az ajánlattevők tudomására gyanúját – azokéra sem, akik (látszólag) nem vesznek részt a versenykorlátozó együttműködésben. Emellett az ajánlatkérők konkrét ötleteket meríthetnek, hogy közbeszerzési eljárásaikat kedvezőtlenebbé tegyék a kartellezők számára, például azáltal, hogy kerülik a lehetséges ajánlattevők számát és körét indokolatlanul korlátozó részvételi feltételek előírását.

A „Hogyan maradjon tiszta?” című tájékoztató füzet a kkv ajánlattevőket támogatja a közbeszerzési kartellezés elkerülésében és a GVH-val való együttműködésben. A füzet konkrét példákkal segíti a versenykorlátozást célzó megkeresések azonosítását és az azoktól történő aktív elhatárolódást.

A két füzet és a tananyag felhívja a figyelmet, hogy a közbeszerzési kartellek és a korrupció gyakran összefonódik, a tisztán korrupciós esetekkel azonban nem a GVH-hoz kell fordulni. Bár a kiadványok témája a közbeszerzés, tartalmuk nagyrészt valamennyi versenyeztetésre érvényes, így azok résztvevői számára szintén hasznos.

A kiadványok megjelentetése a kartellekkel kapcsolatos versenykultúra-fejlesztést szolgálja. A GVH 2015-ben indította kartell-ellenes kommunikációs kampányát „Nem marad köztetek” szlogennel, és microsite-ot hozott létre az edukáció elősegítésére. E kampány részeként vezette be az újszerű kapcsolat-felvételi lehetőséget, a Kartell Chat-et.