Egykapus rendszert támogat az Európai Parlament az iratainkkal kapcsolatos online ügyintézéshez. A képviselők a szeptemberi plenárison fogadták el a javaslatot.

Legyen szó az anyakönyvi kivonatunk igényléséről, vagy egy új vállalkozás elindításáról, a papírmunka és az ügyintézés sosem zökkenőmentes – pláne, ha határokon átívelő adminisztrációról van szó.

Ezen egyszerűsítene a parlament a szeptember 13-án elfogadott jelentése szerint, amely az egységes digitális ügyfélkapu kidolgozásáról szól. A rendszer külföldről is lehetővé tenné az adminisztrációhoz leggyakrabban beérkező kérések ügyintézését Európa-szerte, és több nemzeti és uniós hálózatot és szolgáltatást integrál.

Hogy működik az egységes digitális ügyfélkapu a gyakorlatban?

Az Európa Önökért portálon keresztül bárki az anyanyelvén igényelhet bizonyos dokumentumokat, vagy ügyek intézését. Igényelhető például a születési anyakönyvi kivonat, a személyi igazolvány megújítása, nyugdíjjal kapcsolatos iratok, az európai egészségbiztosítási kártya, engedélyek vállalkozás indításához, és a lista folytatódik. A rendszer országon belül és nemzetközi kérések esetében is működik.

A tagállamoknak modernizálniuk kell a rendszereiket, hogy ne csak az ország hivatalos nyelvén, de legalább egy idegen nyelven is elérhető legyen az ügyintézés. Magas szintű szolgáltatást kell biztosítaniuk, amely hozzáférhető a fogyatékossággal élők számára is.

A cél, hogy egyszerűbb legyen az ügyintézés. A dokumentumokat tárolja a rendszer, tehát nem kell még egyszer feltölteni, ha újabb kérésünk van.

„Az új szabályok megkönnyítik az emberek és a vállalkozások számára, hogy egykapus rendszerben online tudják intézni a különböző dokumentumaik kezelését. Ez hozzáférést biztosít az adminisztratív eljárásokhoz és megbízható információt is biztosít” – mondta a kezdeményezésről Marlene Mizzi (szocialista, máltai) jelentéstevő.

Miután a Tanács hivatalosan is jóváhagyta a javaslatot, a helyi hatóságoknak öt évük lesz, hogy megfeleljenek az előírásoknak.