Az MNB 19 millió forintra bírságolta a Gránit Bankot kisebb hitelkockázat-kezelési, adatszolgáltatási, vállalatirányítási és számviteli problémák miatt, s kötelezte a jogsértések megszüntetésére. A hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a budapesti Gránit Bank Zrt.-nél. A vizsgálat a 2015. december 31-től a vizsgálat lezárásáig, 2018. május 22-ig terjedő időszakot tekintette át. Az MNB a Gránit Bank hitelkockázat kontrollját összességében megfelelőnek értékelte, ám egyes hitelkockázati szabályzatok felülvizsgálata elmaradt, és szükség van az azokban szereplő több ellentmondás feloldására is.

Nem alakították ki minden finanszírozott ügyfélszegmensnél az ügyfél- és partnerminősítési folyamatot, néhány esetben elmaradt a beérkező értékbecslések szakmai felülvizsgálata, illetve hiányzott az eljárásrend az értékbecslő szakértők tevékenységének rendszeres visszamérésére is – derül ki a jegybank közleményéből.

A jegybank több adateltérést tárt fel a Gránit Bank fedezetanalitikája, főkönyve és a rendszerben rögzített adatok közt, s problémák voltak egyes jegybanki adatszolgáltatási táblák kitöltésével is. Mint az MNB korábban többször jelezte, valamennyi piaci szereplőnél kiemelt szigorral lép fel adatszolgáltatási hiányosságok esetén.

A vállalatirányítás kapcsán az MNB kisebb ellentmondásokat azonosított az egyes területekre vonatkozó szabályzatok, ügyrendek között. Hiányosságokat állapított meg a vizsgálat a javadalmazási politikában (és az erre vonatkozó gyakorlatban), illetve az összeférhetetlenségi nyilatkozatoknál is. A belső ellenőrzési terület saját maga által ellenőrzött tevékenységet is ellátott, illetve a belső ellenőr nem rendelkezett a szükséges informatikai végzettséggel.

Mindezek alapján a jegybank kötelezte a Gránit Bankot a feltárt hiányosságok megszűntetésére. A jogsértések miatt az MNB összesen 19 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a hitelintézetre.