Az építőipari vállalkozások többsége még digitálisan éretlen, de egyre többen használnak informatikai eszközöket. Minden harmadik építőipari szakember félti a munkáját a robotoktól – derül ki a Mapei Kft. friss felméréséből, amelyben 230 építőipari kisvállalkozót kérdeztek.

A megkérdezett vállalkozók 37 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy robotok építik majd a házakat. A többség a falazást, betonozást, vakolást és az anyaghordást bízná rá a robotokra.

„Falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát” – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

A megkérdezettek 98 százaléka internetezik rendszeresen. 46 százalék okostelefonon, 54 százalék asztali gépen. 79 százalékk használ mobilinternetet. 85 százalék okostelefont használ. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel interneten építőanyagot, azonban szerszámot 72 százalék rendelt már online.

„A mobiltelefon, a mobilinternet az építőiparban is megkönnyítette a digitális eszközök elterjedését. Sokan egyszerűen átugrották a számítógépet, és a mobiltelefon az első informatikai eszköz, amit használnak. Mobilon böngésznek, e-maileznek, készítenek képeket a munkáikról és mutatnak referenciát a megrendelőknek” – mondta Markovich Béla.

A megkérdezettek 75 százalékának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik, nem kell, mert így is van elég megrendelésük. 28 százalék regisztrált valamilyen online szakemberajánló oldalon, 11 százalék pedig tervezi.

Markovich Béla szerint ez óriási hiba. Ugyanis éppen most, amikor bővül az építőipar, kellene fejleszteni a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet.

A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz. Mindössze a válaszadók 12 százaléka jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93 százaléka a megrendelők, valamint 61 százalékuk más szakember ajánlásai révén jut munkához.

A válaszadók 75 százaléka szokott referenciát mutatni a megrendelőknek. 46 százalékuk e-mailen küld, 60 százalék a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16 százalék mutat nyomtatott fényképeket.

A megkérdezett vállalkozások 43 százaléka készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amelyet kinyomtatva ad a megrendelőnek.  39 százalék küldi el az e-mailhez csatolva, 37 százalékuk pedig egyszerűen e-mailt ír ajánlatként. Az építőipari vállalkozások 20 százaléka szóbeli, 17 százalékuk kézzel írt, 3 százalék pedig sms-ben írt ajánlatot ad.