Magyarországon is több mint 2 millió megbuherált dízelmotort gyártottak. Nagy bajban van a Volkswagen konszern. Vajon mekkora bajban van a magyar ipar?

A katonaságnál megszoktam, hogy az utolsó parancs az érvényes, a korábbiakkal nem kell foglalkozni, gondolkodni pedig pláne nem érdemes rajtuk. Így vagyok most Varga Mihály szavaival is, legyen érvényben a második verzió a dízelbotránnyal kapcsolatban. Vagyis nem voltak eléggé pontosak azok az információk, amelyek alapján a nemzetgazdasági miniszter azt állította, hogy a Magyarországon gyártott Audi dízelmotorok nem érintettek a Volkswagen-buherában.

Mert érintettek. Legalább 2 millió, de lehet, hogy 2,5 millió olyan motor készült Győrben, amelyekbe csalásra alkalmas szoftvert építettek. A vizsgálat tart, gondolom, a Nemzetgazdasági Minisztérium igényt tart minden olyan bizalmas információra is, amelyeknek az Audi nem feltétlenül örül.

De azok sem örülnek, akik eddig azt hitték (vannak vagy 11 millióan a világban), hogy kiváló, környezetbarát motorral autóznak. Becsapták őket, a Volkswagen elismerte a buherálást, s ezzel azt is elismerte, hogy becsapta az egész világot. Most mindenki dízelbotrányról beszél, pedig a VW-balhé nemcsak a dízelautók piacát rendítheti meg, hanem úgy általában a béka feneke alá suvasztja a bizalmi mutatót az autógyártókkal kapcsolatban. Megkezdődött az általánosítás: ezek csalnak. Az általánosítás természetesen igazságtalan, de ilyen a fogyasztó, könnyen egy kalap alá vesz mindenkit.

Érthetetlen ez az egész ügy. Az végképp nem megy a fejembe, hogy a nyilván rengeteg pénzt és energiát a szoftverbuhera helyett miért nem egyre tökéletesebb motorok fejlesztésére költötték a VW szuper mérnökei? A csalás kevesebbe került a fejlesztésnél?

Most azt is sokan mondják, hogy vége a dízel korszaknak. Ezt erős túlzásnak tartom. Még akkor is, ha a magyar kincstári optimizmus a másik véglet: valamennyi visszaesést prognosztizál a miniszter is, de komolyabb bajt nem. Mert az Magyarországnak is nagy teher lenne, hiszen az autóipar a hazai ipar bástyája. Riogatással érne fel azt állítani, hogy a VW-buhera miatt a magyar ipar komoly gondok elébe néz, de nem emiatt kellene elgondolkodni azon, hogy hány lábon kellene állni, és milyen szektort, mikor, kivel, mekkora tőkebefektetéssel kellene új(ra) versenyhelyzetbe hozni.

Azt is olvasom, hogy az Audinak most különösen rosszul jött az ügy, hiszen a világpiacon a Mercedes éppen megelőzte. Valahogy nem tud érdekelni a siránkozásuk. Dolgozzanak, bizonyítsák be, hogy tisztességes körülmények között folytatják a versenyt. Nem lesz könnyű dolguk.

Szerdahelyi Csaba