Valamivel több mint százan vettek részt 2010-ben az első Üzletanyu konferencián. Múlt pénteken Budapesten viszont már 800-nál is többen regisztráltak, hogy Vida Ágnes és a Gazdagmami Kft. immár hagyományos rendezvényén tanuljanak, információkat gyűjtsenek, kapcsolatokat építsenek ki – és jól érezzék magukat.

Szóval 800-nál több részt vevő – 99 százalékuk hölgy. Pedig az invitálás szólt az apukáknak is, de ahogy láttuk, a kismamákat, anyukákat és a 45 pluszos, vállalkozásba kezdett nőket célozták meg igazán, akik éltek is a lehetőséggel.

Jó néhányan mondták a szünetekben, hogy visszatérő vendégek, sokan Vida Ágnes (itt persze mindenki Ágiként említi) online marketing és más tananyagain tanulták az alapismereteket, majd a már néhány éve saját vállalkozásukban dolgozók is mindig találtak maguknak hasznosat, érdekeset, újdonságot.

Jöttek persze sokan első konferenciások is, akiknek a kedvéért a rendezvény elején Repka Ágnes munkajogi tanácsadó és Fülöp Olga „anyabarát könyvelő” a vállalkozásindítás jogi és minden egyéb fortélyairól tartott előadást. A meghívóban az is szerepelt, hogy ajánlatos jegyzetfüzettel érkezni, nos, rengetegen írták fel maguknak a leghasznosabb tanácsokat és webcímeket.

A legtöbben viszont azokra a történetekre és főszereplőikre voltak kíváncsiak, amelyekből és akikből erőt lehet meríteni. Mert ha igaz, hogy egy vállalkozást ma meglehetősen nehéz elindítani Magyarországon, akkor az kétszeresen igaz, hogy a női vállalkozóknak még több akadályt kell leküzdeniük. Család vagy karrier? – tették fel a kérdést a konferencia szervezői. Vida Ágnesék szerint a helyes válasz: család és karrier.

A jó alvás tanulható!

Nem tudom, a nagy ötletek mikor, hol és hogyan születnek. (Azt, hogy e sorok szerzője miként gondolt először arra, hogy újságíró szeretne lenni, ne részletezzük.) Az Üzletanyu-előadók viszont szinte valamennyien a saját problémájukat akarták megoldani. Mint például Horváth Ágnes alvástréner, aki állítja, hogy a jó alvás tanulható. Higgyünk neki! Egyrészt azért, mert kimondottan rossz alvóként „kénytelen” volt kutakodni a főleg külföldi szakirodalomban, hogyan változtathatna a tarthatatlan helyzeten. Másrészt azért is hihetünk neki, mert immár több száz elégedett ügyfele (csak nem írom azt, hogy páciense) a referencia, és velük együtt az a statisztika, amely hosszú évek alatt terebélyesedett komoly adatbázissá. Volt már olyan csoportja is, amelynek tagjai 100 százalékosan vallották (be), hogy minden rendben lett velük az 5 hetes program végére.

Természetesen messze nem minden német nyelvtanárból lesz alvásguru. Jegyezzük meg: Ágnes szerint nem volt túl szerencsés ez a guruzás, mert egyáltalán nem tartja magát annak. Ma már nyugodtan mondhatja, hogy a módszer kitalálása után is kellett legalább két év, amíg jönni kezdtek a bevételek. Ez alatt az idő alatt a nyelvtanítás után egy multi cég ügyfélszolgálatán gyűjtötte a tőkévé alakított fizetést, ami elengedhetetlen volt a cégalapításhoz.

És közben tanult, ásta bele magát az ötven éves tudományos ismeretanyagba. S mivel nem akarta, hogy sarlatánnak nézzék, addig kutakodott, amíg rátalált az Oxfordi Egyetemre, ahol az alváskutatást tanítják, s ahol idén nyáron diplomázik a szakterületből. Horváth Ágnes a nehézségek között említi magát a tanulást, ami rengeteg időt, energiát emészt fel, és ami semmit sem ér, ha nem tudjuk alkalmazni a megszerzett ismereteket.

Ugyanilyen akadálynak mondta saját magunk meggyőzését. Ő például az indulás első (nem kimondottan kedvező) tapasztalatai után hat hónapot adott arra, hogy a vállalkozás beinduljon, ennyit tudott áldozni arra, hogy az itthon ismeretlen terepen beindul-e a piac. És közben még mindig tanult. Megkínlódott például az 1 perces videójával, amiről azt hitte, hogy kirázza a kisujjából, ám 13 hetébe került, amíg tökéletes lett az anyag. Igaz, azóta ez is szerepet játszik abban, hogy egyre bővül az érdeklődők köre.

Blog, hírlevél, Facebook, webáruház

Martincsevicsné  Jenei Gizella, egy Zala megyei kisfaluban élve szintén a saját környezetében talált rá a bizniszre. Férjével együtt környezetbarát, kertészkedő, a természetet imádó családból származik, s eljött az az idő, amikor egy uniós projektekkel foglalkozó nonprofit civil szervezet munkatársából egészségőr lett. A GastrOlaj ugyanis egészségőrként hirdeti magát a honlapján. Azt az üzenetet akarja eljuttatni minél több fogyasztóhoz, hogy a hidegen sajtolt növényi olajak az igazán egészségesek.

Az indulás előtt ő is elvégezte a konkurencia-elemzést. Járta a különböző rendezvényeket, vásárokat, ahol sokszor találkozott olyan véleménnyel, hogy a hagyományos olajak ízét finomabbnak találták, és ezt fontosabbnak tartották, mint azt, hogy az ővé viszont egészségesebb. Gizella nem adta fel.

Szövetségese lett az internet, amelynek segítségével megyehatáron túlra léphetett. Elindított a blogját, majd jött a heti hírlevél, amelyben a saját fényképével együtt ajánlotta a termékeket. Később a Facebook lehetőségeit is igyekezett kihasználni, majd elindította webáruházát. Itt a legnagyobb sikert az jelentette, hogy komplett csomagokat kínál: 3 hónapos adagokat állított össze, mert tapasztalata szerint ennyi idő kell, hogy a dióolaj, tökmagolaj, barackmagolaj, a mákolaj vagy éppen a lenmagolaj hatását értékelje a szervezetünk. A megrendeléseket interaktivitással kötötte össze, szívesen és gyorsan válaszolt a vevők kérdéseire – már erre is több ideje volt, fővállalkozóként nem csak éjszaka tudott az üzlettel foglalkozni, amikor a két gyermeke aludt.

Online tanfolyamot is indított, s mivel azt látta, hogy a célcsoportja jobban boldogul a nyomtatott anyagokkal, megírta első könyvét is, amely a múlt héten jött ki a nyomdából. A termékeket egyébként akkreditált laboratóriumban vizsgáltatta be, így már papírja is van arról, amit korábban tudott, hogy mi mire jó.

Kulcs a termékenységhez és az egészséghez

Mondani sem kell, Cserháti-Herold Jankát ugyancsak a saját problémája ösztönözte arra, hogy a „semmiből” új piacot építsen fel Magyarországon. A második gyermekük megszületése után lett igazán aktuális a kérdés: hogyan tovább a fogamzásgátlással? A legkülönbözőbb bajai voltak ugyanis a hormonális fogamzásgátlókkal, de nem akart beletörődni, hogy nincs más, biztonságos megoldás.

Azt tapasztalta, hogy a nők elképesztően keveset tudnak a saját termékenységük ritmusáról és általában a testükről. Egyszerűen nem tudják, hogy „mi hol van és hogyan működik”. Rengeteg szakirodalmat olvasott, sokat tanult, s ma már a termékenységtudattal és az egészséggel kapcsolatos legapróbb kérdésékben is tanácsokat ad. Bebizonyította, hogy egészségügyi végzettség nélkül is a terület szakértője lehet. Kiválóan ráérzett, hogy a nők imádják, ha a legintimebb problémáikkal valakihez fordulhatnak, a blogjában is sok „rázós” témával foglalkozik.

Igazi piaci résbe talált bele, Magyarország egyetlen hormonmentes fogamzásgátló eszközöket forgalmazó webábáruházát kezdte el üzemeltetni. Egyáltalán nem szégyelli bevallani, hogy minden termékről tud saját tapasztalatokról beszámolni, vagyis kérdezzék csak bátran a leendő vásárlók!

Hihetetlen gyorsasággal futott be, alig több mint egy év alatt vált ismertté, a családnak is megérte, hogy az induló tőkét összeadták. Az indulás első napján már befutott megrendelés. Öt hónap múlva kiszervezte a logisztikát, 7 hónap után az egyéni vállalkozásból cég lett, a kilencedik hónapban pedig átlépte a havi egymilliós forgalmat. Most indul majd az online tanfolyama, szándékában áll könyvet írni és rendezvényeket szervezni, s a legnagyobb álma, hogy egy női egészségügyi központot alapítson valamikor. „Rá kell találnunk arra, amit szenvedéllyel tudunk csinálni, amiben bízunk, amit missziónak tekintünk” – állítja Janka. Óriási tapsot kapott érte.

Idén már hetedik alkalommal rendezték meg az Év Anyavállalata versenyt. Olyan anyukák jelentkezhettek, akiknek legalább egy, 6 évesnél kisebb gyermekük volt, amikor a vállalkozásba kezdtek. Gazdagmamiék tavaly bevezettek egy új kategóriát is, ez azoknak a hölgyeknek szól, akik 45 éves koruk után döntöttek úgy, hogy vállalkozásba fognak. A díjakat a konferencián adták át, a díjazottakról itt olvashatnak.

KamaraOnline