Az Európai Parlament képviselői június 12-én szavaznak a légiközlekedés új szabályairól, amelyek a drónokra is kiterjednek.

A drónok eredetileg katonai célokra fejlesztett, személyzet nélkül működő légi járművek. Manapság többek közt légi fotók és videók készítésére, mentésre, vezetékek vizsgálatára és permetezésre használják.

A nagyobb súlyú drónok a légi közlekedésre vonatkozó általános szabályok hatálya alá esnek, míg a 150 kg-nál könnyebb drónokat nemzeti szinten szabályozzák. Magyarországon például a kereskedelmi célokra használt drónokat repülési engedélyhez és legalább 1 millió euró értékig terjedő biztosításhoz kötik, míg Romániában ezen felül a nemzeti nyilvántartásban is regisztrálni kell, Horvátországban viszont elegendő a biztosítás, nincs szükség engedélyre sem.

A szabályok különbözősége megnehezíti a nemzetközi kereskedelmet, adott esetben pedig veszélyes is lehet. A drónok használata számos kockázattal jár, baleset esetén károsíthatnak más légi járműveket vagy akár sérülést is okozhatnak, valamint bizonyos modellek lég- és hangszennyezést okoznak. Ráadásul a kamerával ellátott drónok a magánéletünkbe is betolakodhatnak, és a hozzájárulásunk nélkül használhatják fel a személyes adatainkat.

Az új szabályozás értelmében:

  • drónokat csak a földtől és a légtér más felhasználóitól megszabott távolságban lehet üzemeltetni,
  • korlátozzák a repterek, nagykövetségek, börtönök és atomerőművek területére történő berepülés,
  • kötelező a 80 Joule-nál nagyobb mozgási energiát közlő drónok regisztrációja, mivel ezek sérülést okozhatnak, valamint matricával látják el a regisztrált drónokat a könnyebb beazonosítás érdekében,
  • a drónokat úgy kell tervezni, hogy minél kisebb lég- és hangszennyezést okozzanak.

A drónok uniós piaca

A drónok európai piaca rendkívül gyorsan fejlődik, egy felmérés szerint a szektor több mint 150 ezer új munkahelyet fog teremteni 2050-ig. A becslések szerint tíz éven belül a drón-szektor mintegy 10 százalékát fogja kitenni a teljes európai légiközlekedési piacnak, ezzel évi 15 milliárd eurót termelve.

A következő lépések

A parlament június 12-én szavaz a légiközlekedés, és egyben a drónok biztonságáról szóló jelentéstervezetről. Amennyiben elfogadják az új szabályokat, az Európai Bizottság fogja kidolgozni a részleteket.