A BÁV nem tudta bizonyítani, hogy valóban övé a legmagasabb zálogkölcsön, illetve a legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre, ezért a versenyhivatal 60 millió forintra bírságolta.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 60 millió forintra bírságolta a BÁV-Zálog Zrt.-t és a BÁV Aukciósház és Záloghitel Zrt.-t tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A társaságok hirdetéseikben úgy állították, hogy a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön (2014 áprilisa és augusztusa között), valamint, hogy a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre (2014 augusztusa és októbere között), hogy azt nem tudták bizonyítani. 

A GVH nem fogadta el „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön” szlogenben szereplő piacelsőségi állítás alátámasztására benyújtott piackutatást bizonyítékként, mert a kommunikáció üzenetének megalapozását célzó kutatás kizárólag a tömbarany elzálogosítására szolgáló kölcsönügyletekre vonatkozott.

Ezzel szemben a GVH vizsgálata feltárta, hogy a tömbarany elzálogosítására való kölcsönügyletek megoszlása csekély mértékű az egyéb kölcsönügyletek között. Így a mindennapi életben tömegesen előforduló nemesfém/aranyfedezet kategóriába eső aranyékszerek elzálogosítása esetén a piacelsőségi állítás használata nem volt megfelelően alátámasztva.

A később használt „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre” szlogen esetében a GVH megállapította, hogy a vállalkozások olyan kutatási adatokra hivatkoztak bizonyítékként, amelyekkel a kommunikáció közzétételekor még nem rendelkeztek.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat döntően sérülékeny fogyasztókat célzott meg, a kereskedelmi gyakorlat hosszabb ideig tartott és jelentős számú fogyasztót ért el. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe többek között, hogy a két vállalkozás elismerte a jogsértő kereskedelmi gyakorlatot, amellyel önként fel is hagyott a GVH versenyfelügyeleti eljárásának megindítása előtt.

A versenyhivatal állításaik igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek alátámasztják azok valóságtartalmát, figyelemmel a változó piaci viszonyokra is, és a vállalkozásoknak rendelkezniük kell e bizonyítékokkal már reklámjaik közzététele előtt, hosszabb kampány esetén pedig külön figyelniük kell az eredmények esetleges változásának lehetőségére is – hívta fel a figyelmet a GVH.

A BÁV Zrt. az MTI kérdésére közölte: jogorvoslattal él a GVH döntésével szemben. A cég álláspontja szerint ugyan egy technikai hibát valóban elkövettek, de minden vonatkozó jogszabályi előírást betartottak, és az eljárás során benyújtott piackutatás, valamint minden ettől függetlenül végzett vizsgálat alátámasztja a reklámban elhangzottakat.