A jogszabályban megengedettnél magasabb késedelmi kamatot számított fel egyes fogyasztói kölcsönöknél a Sberbank. A hitelintézetet 8,5 millió forintra bírságolt az MNB, és vissza kell fizetnie összesen mintegy 14 millió forint késedelmi kamatkülönbözetet.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a Sberbank Magyarország Zrt.-nél annak megállapítására, hogy a hitelintézet miként tesz eleget a fogyasztóknak történő hitel- és pénzkölcsön-nyújtása során a késedelmi kamat maximum mértékre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. A fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvény vonatkozó előírásai szerint 2015. február 1-től a fogyasztó késedelmes teljesítése esetén a késedelem időtartamára a hitelező legfeljebb olyan mértékű késedelmi kamatot számíthat fel, amely nem haladja meg a hitelszerződésben kikötött ügyleti kamat másfélszeresének 3 százalékponttal növelt mértékét.

A jegybanki eljárás a 2015. február 1. és 2016. szeptember 20. közötti időszakban történt késedelmi kamatszámításokat tekintette át. A vizsgálati megállapítások szerint a Sberbank a vizsgált időszakban mintegy 5 ezer fogyasztói kölcsönszerződésnél a jogszabályi maximumnál magasabb mértékű késedelmi kamatot fizettetett meg ügyfeleivel, összesen 13,8 millió forint összegben. A Sberbank így a jogszabály által meg nem engedett árazást alkalmazott, mellyel indokolatlan többletterhet rótt a fogyasztókra, megsértve ezzel vagyoni érdekeit.

Mindezek miatt az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a Sberbankot, hogy a döntés kézhezvételét követő 30 napon belül a jogtalanul beszedett késedelmi kamatkülönbözetet fizesse vissza ügyfeleinek, s annak összegéről, illetve a késedelmi kamat jogszabályoknak megfelelő mértékéről az érintett fogyasztókat levélben is tájékoztassa. Az MNB felhívta továbbá a bankot a fogyasztói kölcsönszerződésekhez kapcsolódó késedelmi kamat mértékére vonatkozó jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására, s emellett 8,5 millió forint bírságot szabott ki a Sberbankra.

A bírságösszeg meghatározásakor súlyosító körülménynek számított, hogy a jogsértő gyakorlat mintegy 5 ezer ügyfélszerződést érintett, enyhítő körülmény volt ugyanakkor, hogy a bank együttműködő magatartást tanúsított, és a fogyasztókat ért anyagi hátrány gyors és teljes körű megszüntetése érdekében már az eljárás folyamán intézkedési tervet dolgozott ki.

A Sberbank az MNB döntéséről már értesítette a kifogásolt fogyasztói szerződésben érintett ügyfeleket, a kamatkülönbözetet pedig visszatérítette számukra. A hitelintézet már az MNB vizsgálata során olyan módon változtatott saját belső folyamatain, hogy a mostanihoz hasonló eset a jövőben ne történhessen meg – írja közleményében a Sberbank.