Az alacsony kibocsátású és kibocsátásmentes járművek használatára való átállás felgyorsításának elősegítése érdekében az Európai Bizottság új uniós szintű célértékekre tett javaslatot az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátására vonatkozóan.

Az új célértékeket 2025-től, illetve 2030-tól kell majd alkalmazni: 2030-tól az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátásának is 30 százalékkal kell alacsonyabbnak lennie a 2021-es szinthez képest. Ez határozott lépést jelent a Párizsi Megállapodás keretében 2030-ig megvalósítandó uniós kötelezettségvállalás teljesítése, azaz az uniós szén-dioxid-kibocsátás 40 százalékkal való csökkentése felé. A Bonnban tartott nemzetközi éghajlatváltozási konferenciával egy időben bemutatott bizottsági javaslatok révén az EU követendő példát kíván állítani a nemzetközi közösség elé.

A nemzetközi közösség a Párizsi Megállapodás hatálybalépésével elkötelezte magát a modern, alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállás mellett, a gépjárműipar pedig mélyreható átalakuláson megy keresztül. Az EU piaci részesedésének megőrzése, valamint az alacsony kibocsátású és kibocsátásmentes járművekre való átállás felgyorsítása érdekében ma bemutatott javaslatok ambiciózus, reális és végrehajtható szabályokat fektetnek le, ily módon hozzájárulnak az egyenlő versenyfeltételek megteremtéséhez az európai ipar szereplői számára. A csomag emellett ösztönzi az innovációt az új technológiák és üzleti modellek terén, valamint a hatékonyságnövelést az áruszállítás valamennyi módja vonatkozásában. A mielőbbi megvalósulás biztosítása érdekében a javaslatokat célzott pénzügyi eszközök is támogatják.

A bizottság javaslatot terjesztett elő a buszos személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozóan is. Az irányelv ösztönözni fogja a távolsági buszjáratok egész Európát átszelő hálózatának fejlesztését, ezáltal alternatívát fog kínálni a személygépkocsi használatával szemben, és hozzá fog járulni a közlekedésből származó kibocsátások és a közúti torlódások csökkentéséhez. Ezáltal a fogyasztók, különösen az alacsony jövedelemmel rendelkezők több, jobb minőségű és megfizethetőbb utazási lehetőség közül válogathatnak majd – olvasható a bizottság közleményében.