Jog
2018. február 26. hétfő, 14:31
védjegy, Steve Jobs, Sár és Társai Ügyvédi Iroda
Sokáig emlékezni fogunk még Steve Jobs számítástechnika területén kifejtett tevékenységére, különösen az Apple Inc.-nél végzett munkája miatt. A 2011-ben történt tragikusan korai halála ellenére a Steve Jobs által megalkotott termékeket máig napi szinten használják az egész világon, és nevét bizonyosan nagyon sokan ismerik. Mindazonáltal jogi szempontból a „Steve Jobs” sok országban egy teljesen eltérő terméket jelent – írják a Sár és Társai Ügyvédi Iroda munkatársai.

Steve Jobs nevére az elmúlt hetekben Olaszország hívta fel a figyelmet. A „Steve Jobs” védjegynek egy divat startup vállalkozás a jogosultja az országban, és az Apple nem tudja megváltoztattatni a logót – olvasható a Sár és Társai Ügyvédi Iroda blogjának friss bejegyzésében.

 A cég egy testvérpár, Vincenzo és Giancomo Barbato tulajdona, ők ruhák és kiegészítők készítésével foglalkoznak, tehát nem olyan termékeket állítanak elő, amelyek közvetlenül köthetőek lennének az Apple fő termékeihez vagy fő profiljához. Ennek ellenére a testvérek nem próbálták meg elrejteni kötődésüket a tech-legendához, és logójukat az Apple/Steve Jobs kapcsolat köré építették fel: egy nagy J betű, harapással az egyik oldalán és levéllel a tetején, amiről mindenkinek rögtön az Apple saját logója jut az eszébe.

Az Apple sosem védette le az alapító nevét. Az Apple-nek számos szellemi alkotásokhoz fűződő joga van a termékeivel összefüggésben, de az alapító nevének védjegyként történő lajstromozására nem gondoltak.

A Barbato testvérek magatartását az Egyesült Államokban „calling to mind”-nak (azaz felidézésnek) nevezik, azonban a bíróság szerint ez önmagában nem elegendő jogalap a védjegy törlésére. A bíróság álláspontja szerint a J betű nem ehető, ellentétben egy almával, tehát a két megjelölés közti kapcsolat csupán felszínes. A bíróság – az Apple számára kedvezőtlen módon – túlságosan a védjegyek jellemzőire fókuszált Steve Jobs neve helyett, és elutasította az Apple törlési kérelmét, így továbbra is a divat startup a kérdéses védjegy jogosultja, emellett az eljárásnak köszönhetően az olasz cég extra publicitást is kapott.

Szokatlan vereség ez az Apple számára. Az biztos, hogy Cupertino foggal-körömmel fog harcolni az ügyben, ha nem Olaszországban, akkor más országokban. És jól is teszi, ha gyorsan cselekszik, mert a testvérek azt tervezik, hogy bővítik a Steve Jobs céget és az elektronikai termékek piacán is megjelennek, amivel már közvetlenül versengenének a „valódi” Steve Jobs termékeivel.

Fotó: YouTube


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja