Nehézkesen ugyan, de egyszer biztosan életbe lép az új jövedéki szabályozás. Önmagában az, hogy sorozatosan csúszik az életbelépése, éppen azt támasztja alá, hogy olyan átfogó változások várhatóak, amelyek bevezetése nem megy egyszerűen sem a hatóság, sem a gazdálkodók oldaláról – írja Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás üzletágának vezetője.

Az új Jövedéki törvény (Jöt.) tartalmaz új és meglepő dolgokat, de talán a legkülönösebb és az adóigazgatásban mindenképpen egyedi rendelkezések, a Jöt. speciális ellenőrzési jogosítványaiban tapasztalhatók, ráadásul a jövedéki ellenőrzésekről nem kell előzetes értesítést küldenie a hatóságnak az érintettek felé – kezdi friss bejegyzését Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás üzletágának vezetője.

Új ellenőrzési jogosítványok az új jövedéki törvényben

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy időben fel kell készülni az új szabályozási környezetre, így azáltal, hogy ismét halasztásra került a jogszabály életbelépése, újabb lélegzethez jutottak a jövedéki szabályozás által érintett cégek. A várhatóan 2017. júliusában hatályba lépő új jövedéki törvény alapján, a korábbi összetett jogszabályi háttér (Jöt., Art., Ket.) helyett, az ellenőrzésekre egységesen az Art. szabályai lesznek az irányadók.

Fontos eltérés azonban az általános szabályoktól, hogy az új szabályozás alapján a jövedéki ellenőrzésről nem kell előzetes értesítést küldenie a hatóságnak. Továbbá az ellenőrzés lefolytatásához az ellenőrzést végző pénzügyőrnek nem kell külön végzéssel, megbízólevéllel rendelkeznie, elegendő lesz a pénzügyőr szolgálati igazolványának felmutatása, tekintve, hogy az minősül majd az Art. szerinti általános megbízólevélnek.

A jövedéki terület, az új szabályozást tekintve jól láthatóan közelít a normál adózási folyamatokhoz, azonban tartogat olyan egyedi elemeket, amelyek megkülönböztetik a jövedéki adóigazgatási területet a normál adózási folyamatoktól.

Speciális jövedéki ellenőrzések – A hatóság be is költözhet a céghez

A fentiekben vázolt ellenőrzésektől eltérően, a jövedéki alanyok esetében a hatóságnak módja van úgynevezett speciális ellenőrzések elrendelésére.

Ilyen ellenőrzések elrendelése – fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható – határozattal történik, és specialitását az ellenőrzés kivitelezésének módjában kell keresni.

Csoportosítva az alábbi formák jöhetnek szóba:

  • folyamatos jelenléttel és vizsgálattal gyakorolt,
  • technikai eszköz felszerelésével folyamatos vizsgálatot lehetővé tévő, valamint
  • többlet-adatszolgáltatási kötelezettséget előíró ellenőrzések.

A folyamatos jelenléttel és vizsgálattal történő ellenőrzés esetén az ellenőrzött társaságnak ellenszolgáltatás nélkül kell gondoskodnia az ehhez szükséges feltételekről. Mindebbe beletartozik a megfelelő irodahelyiség és pihenőszoba rendelkezésre bocsátása, világítása, takarítása, fűtése, és az ellenőrzéshez telepített technikai eszköz biztonságos tárolása, valamint az üzemeltetéséhez szükséges feltételek biztosítása is.

Ez tulajdonképpen hétköznapi értelemben véve azt jelenti, hogy a jövedéki hatóság beköltözik a gazdálkodóhoz, hogy „mindent jól lásson, és mindent jól halljon”. Teszi ezt a hatóság úgy, hogy a költségeket a gazdálkodó állja. Adódik a kérdés azonnal, hogy vajon milyen komfortfokozatú elhelyezésre tart majd igényt a hatóság. Jó hír azonban a gazdálkodóknak, hogy ilyen ellenőrzésre indokolt esetben kerül sor és nem tarthat tovább, adóraktár esetében 1 évnél, egyéb gazdálkodó esetében pedig 3 hónapnál.

Hasonlóan szoros ügyfél és hatósági kapcsolatot, de mégsem együttélést eredményez a technikai eszköz felszerelésével gyakorolt folyamatos ellenőrzés.

Technikai eszköz felszerelésével korlátozás nélkül gyakorolható az ellenőrzés, azonban-e tekintetben részletszabályokat nem tartalmaz a jogszabály. Lehet ez a berendezés egy térfigyelő kamera, de lehet a gyártási folyamatba beépített adatokat leolvasó szenzor is. A hatóság megfogalmazása szerint „a jogszabály alkalmazásának a technikai lehetőségek és a fantázia szabhat határt.”

Jogalkalmazóként bolyongva a jövedéki terület fantáziavilágában, a hatóság folyamatos jelenléte a gazdálkodónál valamint a technikai berendezéssel történő adózói megfigyelés még tartogat szabályozatlan kérdéseket. Fantáziálni még az adóigazgatás területén is büntetlenül lehet, felébredni azonban késő lesz akkor, amikor beköltözik hozzánk a jövedéki hatóság vagy felszereli a jelenleg még általa sem konkréten ismert technikai berendezéseket. Tekintettel arra, hogy ilyen jellegű ellenőrzés kilátásba helyezése olyan gazdálkodóknál várható, akik jövedéki tevékenységük során jogsértést követnek el, célszerű minél alaposabban felkészülni az új jövedéki szabályozás kihívásaira.