Jelentős árengedménnyel és ajándék vacsorával népszerűsítette törökországi körutazásait a Premio Travel, ám kiderült, hogy annyiért sosem értékesítette az utakat, amit eredeti árként feltüntetett, a vacsora pedig eredetileg is része volt az útnak.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Premio Travel Holidays Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott törökországi körutazásainak árával kapcsolatosan, emellett a társaság valamint a Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. pedig megtévesztő tájékoztatást adott a fent leírt utak egyike, a kappadókiai körutazáshoz kapcsolódó vacsorakuponról. A GVH nem szabott ki bírságot, de figyelmeztetésben részesítette a Premio Kft.-t. A versenyhivatal a cégek 2013 novemberétől és 2015 januárjától megjelenő, törökországi (Lykia, Kappadókia, Török Riviéra) körutazásokhoz kapcsolódó ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük azt a szlogent vizsgálta, mely szerint „Csak Önnek 59.990 Ft/főtől* 209.990 Ft helyett”, illetve „A vacsora ajándék 29.990 Ft/fő értékben!”.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Premio jogsértően népszerűsítette e körutazásait, mert a fogyasztó úgy észlelhette, hogy egy „kedvezményes ár” befizetésével juthat az utazásokhoz. A Líra Könyv és a Mester Kiadó ügyfeleihez eljuttatott, úgynevezett direkt marketing levelek pedig azt a látszatot keltették, hogy a fogyasztó jelentős összegű vacsorázási lehetőséget kap. Bebizonyosodott azonban, hogy a Premio soha nem értékesítette a meghirdetett 209 990 forintos alapáron az utazásokat, a vacsora pedig eleve az ajánlat része volt. Így a közzétett, mintegy 150 ezer forintos árkedvezmény és a vacsorakupon megjelenítése valótlan fogyasztói tájékoztatásnak minősül.

A GVH a Premiot a figyelmeztetés keretében egyúttal egy olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak a belső eljárásrendjében kell rögzítenie, és gondoskodnia kell arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.

A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a kis- és középvállalkozásokat (kkv) – mint a magyar gazdaság gerincét alkotó vállalkozásokat – a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a kkv-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.

A GVH a jogsértés megállapításán túl nem szabott ki bírságot a Líra Könyvre és a Mester Kiadóra. Ennek oka többek között, hogy a kommunikáció költségét nem e két cég viselte, és felelősségük, valamint felróhatóságuk mértéke nyilvánvalóan kisebb volt, mint az elsődlegesen felelős Premioé. Az előbbiek tevékenysége által megállapítható jogsértés jelentősége mérsékelt volt.

A GVH az elmúlt években több versenyfelügyeleti eljárást is indított az egyes utazásszervező cégek megtévesztő ígéretei miatt. A versenyhivatal ezzel kapcsolatban figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján ITT olvasható. A GVH „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.

A Versenyjog rovat támogatója: Gazdasági Versenyhivatal

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja