Az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt egyaránt kötelezettséget vállalt arra, hogy felülvizsgálja a fogyasztókkal szemben folytatott gyakorlatát.

Az állampolgárok vélhetően profitálni fognak majd a biztosításokkal és tank-feltöltési opciókkal kapcsolatos világosabb szerződési feltételek, a károk igazságosabb rendezése és az árak könnyebb átláthatósága tekintetében – olvasható a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményében. 

Az érintett cégek – az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt – ígéretet tettek, hogy gépkocsi bérbeadással kapcsolatos gyakorlatukat még inkább a fogyasztói jogokkal, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal és tisztességtelen szerződési feltételekkel kapcsolatos EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályokhoz fogják igazítani. Vállalásaik magukban foglalják

  • a jobb átláthatóságot a weboldalon történő foglalás vagy rendelés esetén: az információt minden kötelező díjról és az opcionális extrák költségeiről, valamint a legfontosabb bérlési feltételekről és elvárásokról, beleértve a fogyasztó bank- vagy hitelkártyáját terhelő letéti díjakat is;
  • az átláthatóbb információt a foglalás szakaszában az opcionális lemondási joggal és a biztosítási termékekkel kapcsolatban, beleértve azok árát, a kivételeket és az alkalmazandó eltéréseket;
  • a továbbfejlesztett és átláthatóbb üzemanyag-politikát;
  • a világosabb és tisztességesebb járművizsgálati eljárásokat;
  • a fogyasztóktól követelt felárak tekintetében továbbfejlesztett gyakorlatot:
  • a fogyasztóknak ésszerű lehetőséget kell biztosítani, hogy vitassanak bármely keletkezett kárt, mielőtt megtérítenék azt.

A cégek fokozatosan ültetik majd át a vállalt változtatásokat, amelyeket többnyire 2015 végéig kell foganatosítaniuk. A fogyasztóvédelmi hatóságok szerint további külön vizsgálatnak kell alávetni az alábbi néhány kiemelt kérdéskört:

  • a fogyasztó felelőssége harmadik személyek által a gépkocsiban okozott károkért;
  • az ügynökök és a közvetítők eljárásának gyakorlata;
  • a nyelv, amelyen a határon túl lebonyolított autó-foglalás szerződési feltételeit biztosítani kell;
  • milyen terjedelmű biztosításokat kínálnak a piacon fellelhető alternatív autóbérlési csomag-ajánlatok keretében.

A közös akció megindításáról azután döntöttek, hogy az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának (ECC-Net) jelentései szerint a határon átnyúló autóbérlési szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma jelentősen megnövekedett: 2012-ben kb. 1050 panaszt nyújtottak be ebben a tárgykörben, és 2014-re már évi több mint 1750-re nőtt e panaszok száma az EU-ban. A Bizottság párbeszédet kezdeményezett az Egyesült Királyság verseny- és piacfelügyeleti hatóságának (Competition and Markets Authority – CMA) koordinálása mellett a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködési hálózata (Consumer Protection Cooperation – CPC Network) és az EU-ban működő öt legjelentősebb autóbérléssel foglalkozó vállalat, az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt között. A témában érintett EU-s érdekvédelmi szövetség, a Leaseurope is segített a közös akció lebonyolításában, és kötelezettséget vállalt arra, hogy továbbfejleszti a gyakorlati útmutatóit az egész gépkocsi bérlési üzleti szektor számára. 2013-ban több mint 21 millió egyedi bérleti szerződést kötöttek az EU-ban. A párbeszédbe bevont öt cég által kötött szerződések e bérletek több mint 65 százalékát tennék ki a Leaseurope szerint.

A bizottság korábban hasonló akciót folytatott le a mobilalkalmazáson belüli (in-app) vásárlásokkal kapcsolatban és az utazási weboldalak fogyasztói jogokkal való harmonizációjának fejlesztése érdekében.