Kárpátaljai regionális képviseleteink révén már több mint 1,1 milliárd forint értékű konkrét exportlehetőséghez jutottak partnereink.

„Az anyaországi és kárpátaljai magyar cégek közti együttműködések multiszektorálisak, hiszen számos partnerkapcsolat jött létre többek között a mezőgazdaság, a gépipar, az építőipar, vagy éppen a faipar területén” – mondta Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója.

A Magyar Nemzeti kereskedőház (MNKH) kiemelten kezeli az anyaországi és a kárpátaljai magyar vállalkozások közti gazdasági és üzleti együttműködések kialakítását, dinamizálását. Ennek jegyében az MNKH két külképviseletet nyitott a régióban, Beregszászon és Ungváron.

Az irodák mára mintegy 500 helyi vállalkozással alakítottak ki napi szintű együttműködést, valamint több mint 1,1 milliárd forint értékű konkrét exportügylet létrejöttében vállaltak aktív szerepet. Az anyaországi és a helyi vállalkozások elsősorban a mezőgazdaság, a gépipar, az építőipar, illetve a faipar területén alakítottak ki sikeres együttműködéseket.

„Mint azt az irodák eredményei is mutatják, Ukrajna fontos célpiaca a magyar vállalkozásoknak, hiszen több szektorban is jelentős exportsikereket realizálhatnak. Mindamellett pedig az ukrán piac kiváló ugródeszkát jelenthet a magyar cégek számára, mivel kaput nyithat számos keleti ország felé is” – hangsúlyozta Oláh Zsanett.

A Kereskedőház regionális irodáinak közreműködésével számos együttműködés alakult már ki az anyaországi és a kárpátaljai magyar vállalkozások között. Az MNKH ungvári irodájának szakmai tevékenységének köszönhetően például egy helyi szálloda tulajdonosa Budapesten folytatott tárgyalásokat egy mélyfúrású víz- és termál kutak tervezésével és kivitelezésével foglalkozó magyar céggel. A megbeszélések eredményeképpen megszületett a megállapodás termálfürdő komplexum termálkútjának kivitelezéséről. A külképviseleti iroda a folyamatos kapcsolattartással – megrendelő és kivitelező között -, a szerződések előkészítésével, a tárgyalások koordinálásával és a vámmal kapcsolatos ügyintézéssel segítette elő a sikeres ügylet létrejöttét.

 „A magyar vállalkozás sikere is azt mutatja, hogy a hagyományos iparágak mellett jelentős exportlehetőséget rejt a magyar vállalkozások számára a tudástranszfer, illetve a helyi cégekkel való közös projektek megvalósítása is” – emelte ki Oláh Zsanett az ügylet kapcsán.  

Bővülő gazdasági együttműködések

Ukrajna hazánk meghatározó külgazdasági partnere, melyet a külkereskedelmi mutatók is kiválóan reprezentálnak. Magyarország Ukrajnába irányuló exportja ugyanis 2010 és 2016 között több mint 30 milliárd forinttal bővült, több mint 432 milliárd forintra. A magyar export 2017 első 11 hónapját tekintve pedig meghaladta a 486 milliárd forintot.