A fogyasztók 2010 és 2016 között mintegy 136 milliárd forintot takarítottak meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tevékenysége révén.

A számítás a verseny árleszorító hatására épül: a GVH közbelépése megkíméli a fogyasztókat azoktól a többletkiadásoktól, amelyekkel a hivatal által megakadályozott versenyellenes magatartások és fúziók következtében szembesülnének. A módszertan, amelyet korábban független szakértők értékeltek, a fejlett országok versenyhatóságainak gyakorlatát követi, és figyelembe veszi az OECD útmutatóját is – írja közleményében a hatóság.

A fenti eredmény – amely 2017-es értéken mutatja a fogyasztói megtakarítást – óvatos becslésen alapul. Abból indul ki, hogy a GVH beavatkozása nélkül, két éven keresztül 5-10 százalékkal magasabb lennének az árak a kartellekkel, versenykorlátozó magatartásokkal és a verseny jelentős csökkenéséhez vezető összefonódásokkal érintett termékek és szolgáltatások esetében.

Az elemzés nem terjed ki a GVH más tevékenységeiből, többek között a fogyasztóvédelmi eljárásokból vagy az elrettentésből származó haszonra. A verseny számításai világosan mutatják, hogy a Versenyhivatal tevékenysége jelentős megtakarítást hoz a társadalom és a fogyasztók számára, és nagymértékben meghaladja GVH-ra fordított állami költségvetési kiadásokat.

A Versenyjog rovat támogatója: Gazdasági Versenyhivatal

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja