2017. április 24. hétfő, 10:21
Bridge Budapest, startup, fiatal vállalkozó, ösztöndíj
A Bridge Budapest a magyar ötleteken és sikereken felbuzdulva ösztönzi a fiatalokat a vállalkozásra. Céljuk, hogy egy tudáson és teljesítményen alapuló fiatal vállalkozói közösséget építsenek fel, így segítve magyar vállalkozókat a világpiacra. Pistyur Veronikával, a Bridge Budapest alapítójával beszélgettünk.

 

– Milyen indíttatásból kezdtek bele a Bridge Budapestbe?

– Négy évvel ezelőtt kezdődött, az alapkoncepció már előbb megfogalmazódott. Többen kezdtük el csinálni, magánszemélyek és cégek egyaránt. Úgy láttuk, hogy túl nagy a kontraszt a világpiacon is sikeres cégeken belüli és a cégeken kívüli világ között. Szerettük volna, ha a tudás, a teljesítmény és a felszabadultság sokkal meghatározóbb lenne az üzleti életben. Sokan tapasztaltuk a rossz közérzetet, a kishitűséget és azt, hogy a fiataloknak inkább a kapcsolataikra kell hagyatkozniuk, mintsem a teljesítményükre. Vannak olyan startupok, amelyeket már egy sokkal lazább, felszabadultabb mentalitás jellemez. Arra gondoltunk, hogyha ezt elkezdjük tágítani, akkor az ország versenyképessége is növekedni fog. Több magyar példát láthatunk arra, hogy egy jó ötlettel és sok munkával lehet érvényesülni a világpiacon is. Mi erre szeretnénk buzdítani minél több embert.

– Hányan alapították a vállalkozást?

– Három alapító cég volt és hét magánszemély, akikkel úgy gondoltuk, hogy belevágunk. Elindítottunk egy hallgatóknak és frissdiplomásoknak szóló ösztöndíjat, fiatal vezetői kurzust és egy vállalkozóknak szóló ismeretterjesztő programot. Ezekkel mind közösséget szeretnénk építeni.

– Miről szólnak a programok?

– A legrégebbi program az ösztöndíjprogram. Ezt úgy kezdtük el annak idején, hogy a Szilícium–völgybe és Ázsiába szerveztük, bele lehetett folyni olyan cégek munkájába, amelyek ezeken a területeken a legmeghatározóbbak. A negyedik évtől átalakítottuk, azóta 30 fő alatti induló vállalkozásokkal dolgozunk együtt. Ez egy hat hónapos ösztöndíjprogram, elsősorban egyetemi hallgatóknak és frissdiplomásoknak. Ezek a motivált fiatalok nagyon sok tapasztalatot szerezhetnek és megtanulhatják a gyakorlatban, hogy miként működnek a startupok. Nyolc startuppal dolgozunk együtt az ösztöndíjprogram keretein belül. Egy idő után rájöttünk arra, hogy a vállalkozói léthez vezetői gondolkodást fejlesztő programot is fel kéne építenünk, mivel teljesítmény- és tudásalapú világot szeretnénk kiépíteni az üzleti szférában. Úgy éreztük, hogy nincs párbeszéd a vezetők között, ezért hoztuk létre a Bridge Builders. programot. Ebben a program egy évet töltenek együtt ezek a vezetők, és tanulnak meg egymással párbeszédbe kerülni. Ezeken kívül van még két segítő-fejlesztő projektünk. Az egyik „Az első millióm története”, ahol azokról a nehézségekről és a sikerekről is beszélgetünk, amelyekkel egy vállalkozás kezdetén találkozhat valaki. A másik a Bridge Basics, amely a külföldi piacra lépéssel és egyáltalán a cégépítéssel kapcsolatos kérdéseket hivatott megválaszolni a fiatal vállalkozóknak. Ez a négy programunk van, ezekkel szeretnénk a résztvevők gondolkodását formálni a vállalkozói léttel kapcsolatban. Ha a résztvevők képet kapnak arról, hogy mivel jár egy vállalkozás elindítása és működtetése, mivel szembesülnek a vállalkozói lét során, sokkal inkább hajlamosak lesznek arra, hogy a saját útjukat kialakítsák ezeken a területeken.

– Mennyi résztvevőjük volt eddig a különböző programokban?

– Több ezer ember, pontos számot nem tudok mondani. Van 500 fiatal, akit már elértünk akár az ösztöndíj programmal, akár a Bridge Builders programmal, van 20 vezető, akivel már együtt dolgoztunk a különböző projektek keretein belül. Szerencsére sokan fordultak meg már a Bridge Budapest közösségében, így nehéz fejben tartani a pontos létszámot.

– Ön mivel foglalkozott ezt megelőzően?

– Én a mainstream média világából jövök, volt egy saját műsorgyártó cégem, mindig is sokat vállalkoztam, valamint egy inkubációs programban is segítettem kezdő vállalkozások indulását. Így jött létre a kapcsolat a mai jól ismert cégekkel. Közösen döntöttünk arról, hogy van értelme ezzel hosszabb távon foglalkozni.

– Milyen visszajelzéseket kaptak a cégektől és a résztvevőktől?

– Alapvetően mindenki azt mondja, hogy a tevékenységünk hiánypótló. Non–profit szervezet vagyunk, mert akik alapítottuk, hiszünk abban, hogy itt a tudás és a közösség a fontos, nem a direkt nyereség. Sokak számára reményt jelent, mert látják, hogy van értelme a munkának, az ötleteknek. Nagyobb reményt fektetnek már abba, hogy valaki Budapestről indítson egy startupot, és azzal jusson ki a világpiacra. A magyar sikercégekkel szeretnénk megmutatni, hogy nem feltétlenül kell elmenni ebből az országból ahhoz, hogy valaki érvényesülhessen. Tavaly nyolc ösztöndíjasból kettő ezért jött haza, mert az ösztöndíj során rájött arra, hogy itthonról is meg tudja valósítani azt, amit szeretne.

– Mi a jellemzőbb? Érdeklődő fiatalok, vagy már kezdő vállalkozók csatlakoznak a Bridge Budapest programjaihoz?

– Mindkettő jellemző. Nagyon sok olyan embert elérünk, aki csak érdeklődik, vagy éppen elkezdett foglalkozni a gondolattal, és csak egy utolsó löketre van szüksége. A szülői generációból is el tudunk érni embereket, őket szeretnénk meggyőzni arról, hogy gyerekeiket támogassák a vállalkozás indításában. Olyanokat is elérünk, akik már vállalkozásokat visznek, de fontos számukra az, hogy ez egy vállalhatóbb üzleti környezetben történjen. Vagy úgy, hogy maguk akarnak fejlődni, vagy úgy, hogy szívesen adnak át tudást.

– Ismer hasonló példát más országokban?

– Számos szervezet van, amely hasonló célokért dolgozik, de ezek inkább lobbiszervezetek, amelyek nem tisztán a vállalkozói spektrumra koncentrálnak. Mi nagyon figyelünk arra, hogy több szektort is átfedjünk, és a vállalkozást, a startup-indítást támogassuk.

– Hogyan látja a közösség szerepét a vállalkozói világban?

– Csapatban lenni, együttműködésben lenni, minden vállalkozásban fontos. De ahhoz, hogy egy jó kapcsolat, egy jó együttműködés kialakulhasson, elengedhetetlen a bizalom. Nem csak az önbizalom, amely a teljesítményen és a tudáson alapszik. Ha például nekem van egy jó rálátásom a vállalkozások működtetésére, és része vagyok egy közösségnek, ahol hozzám hasonló gondolkodású emberek vannak, sokkal könnyebben alakul ki a bizalom, ami későbbi együttműködéshez, közös munkához vezethet. Azt kaphatom vissza, amit adok. Azért szeretnénk közösséget is építeni, mert ha van sok vállalkozás, de nincs közöttünk kapcsolat, nem tudnak egymásról, akkor a tényleges teljesítmény nyújtása is sokkal nehezebb. Nagyon sokan dolgoznak ugyanabban a szektorban, vagy egymáshoz kapcsolódó szektorokban, az itt megszerzett kapcsolatokat érdemes lehet mindenkinek felhasználni. Hosszú távon szükség van arra, hogy ez működjön.

– A Bridge Budapest más szervezetekkel is épít kapcsolatot?

– Nagyon sok olyan szervezet van, akik megkeresnek minket, nekünk mindenki fontos. Igazából nincs érdekünk a rendszerben, csak az, hogy az ország számára a pozitív változást és a versenyképesség növekedését jelentse. Dolgozunk számlakibocsátó céggel is, valamint vállalkozói szövetséggel is, amelyek lobbitevékenységet végeznek. Olyanokkal is dolgozunk, akiknek nagyon sok vállalati ügyfelük van, és az ő elérésük is nagyon komoly tud lenni a vállalkozások között.

Kovács Réka Fruzsina

A Vállalkozás rovat támogatója: STARJOBS Magyarország Kft.

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja