Az eddigi figyelmeztetések helyett péntektől bírsághatározatokat is kézbesít a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartóinak, miután a felkészülési időszak lezárult.

Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A tsm előszűrő feladattal 2017. március 31. óta működik.

Tavaly szeptemberben elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is, amely a jármű megállítása és kiterelése nélkül lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat.

A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek. A rendszer szeptembertől még nem bírsághatározatot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési időszak lehetőséget biztosított a fuvarozóknak közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére.

A tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. A szabálysértőknek 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek. A rendszer bevezetésével a fuvarozóknak nincs új kötelezettségük, csak az eddig is érvényben lévő szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.

A NiT Hungary közleményben jelezte, hogy a közúti érdekképviseleti szervezetek a rendszer tesztüzemének meghosszabbítását kérik, mivel a próbaüzem rámutatott a rendszer problémáira, a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között a fuvarozók tapasztalatai szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik. (MTI)