2019. március 1. péntek, 15:18
Az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartottak egyidejű, átfogó vizsgálatot az online kereskedelem területén az Európai Unió, illetve Norvégia és Izland nemzeti hatóságait is összefogó Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) tagjai, köztük a Gazdasági Versenyhivatal.

Az átvilágítás feltárta, hogy a fogyasztó sokszor kap hiányos információt online vásárláskor az árakról és az árengedményekről.

A vizsgálatban a hatóságok összesen 560 e-kereskedelmi honlapot elemeztek, melyek számos árut és szolgáltatást– például ruházatot és lábbelit, szoftvert vagy szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínálnak.

  • A vizsgált weboldalak mintegy 60%-ánál derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok be nem tartására, elsősorban az árakat és az akciós ajánlatokat tekintve.
  • Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31%-a esetében gyanítható, hogy az akciós ajánlatok nem valódiak, vagy nem egyértelmű a kedvezményes ár kiszámításának módja.
  • 211 weboldalon a fizetéskor összesített végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár.
  • A kereskedők 39%-a nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítésről, a fizetési módokról, a foglalási díjakhoz vagy egyéb tényezőkhöz kapcsolódó, elkerülhetetlen többletköltségekről.
  • Az ellenőrzött weboldalak 59%-a esetében szegték meg a kereskedők azon jogi kötelezettségüket, hogy az Európai Bizottság online vitarendezési platformja oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel.
  • A honlapok csaknem 30%-a esetében találtak szabálytalanságokat a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatással összefüggésben.

Az érintett kereskedőkkel szemben szükség esetén az egyes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok lépnek fel.

A nemzetközi vizsgálatban részt vevő Gazdasági Versenyhivatal az átvilágítást követően fokozott figyelemre intette a fogyasztókat az online jegyvásárlásoknál. A hatóság egyúttal felszólította az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat, hogy törekedjenek a fogyasztók számára érthető, átlátható és pontos tájékoztatásra az általuk kínált termékek és szolgáltatások díjaival, azok összetevőivel kapcsolatban. A Hivatal egyúttal számos olyan körülményt felsorolt közleményében, melyek – a vizsgálat tapasztalatai alapján – akadályozhatják a fogyasztók tájékozott döntéshozatalának folyamatát az online vásárlások során.

 

 

A Versenyjog rovat támogatója: Gazdasági Versenyhivatal

Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás


A szerkesztő ajánlja