A munkavédelmet érintő elektronikus bejelentések lehetőségéről az NGM Munkavédelmi Főosztálya tájékoztatott.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Törvény) 1. § 17. és 17a. pontjai alapján az államigazgatási szervek – beleértve a Kormányhivatalokat – elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett állami szervek. A Törvény 108. §-a értelmében az államigazgatási szervek 2018. január 1. napjától kötelesek az ügyek elektronikus intézését a Törvényben meghatározottak szerint biztosítani.

A bejelentők a munkavédelmet érintően elektronikus úton tizenegy különböző bejelentést tehetnek meg:

  1. Munkabalesetek bejelentése
  2. Túlnyomásos légtérben végzett tevékenység bejelentése
  3. A foglalkozási-egészségügyi szolgálat (FESZ) orvosa által végzett védőoltások bejelentése
  4. Azbeszttel végzett tevékenység bejelentése
  5. Biológiai kóroki tényezőkkel történő tevékenység bejelentése
  6. Egészségügyi szolgáltatás keretében használt éles vagy hegyes munkaeszközökkel folytatott tevékenység bejelentése
  7. Foglalkozási megbetegedés (mérgezés) bejelentése
  8. Fokozott expozíció bejelentése
  9. Rákkeltő/mutagén anyagokkal tevékenységet végző munkáltatókról és munkavállalókról szóló bejelentés
  10. Építőipari kivitelezési tevékenység bejelentése
  11. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 68. § (1) bekezdése szerinti bejelentés

A fenti bejelentésekhez a kitöltési útmutatók rendelkezésre állnak, kérjük azok használatát a kitöltések során!

Az elektronikus ügyintézéshez szükséges technikai feltételek:

  • Az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) futtatásához minimum 1.8.0 JAVA futtató környezet szükséges (INNEN letölthető).
  • A nyomtatványok használatához az ÁNYK minimum v2.76.0 verziójának telepítése szükséges (INNEN letölthető).

A fővárosi és megyei kormányhivataloknál az elektronikus ügyintézés az alábbi linkeken érhető el:

A bejelentéseket mindig a területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi hatósági hatáskörében eljáró járási hivatalánál kell letölteni és oda kell beküldeni, azaz például munkabaleset esetén a baleset helyszíne szerint, egyéb esetekben a munkavégzés helyszíne szerinti hivatalokhoz.

A bejelentést mindig annak kell megtenni, akire a bejelentési kötelezettség terhet ró. Vannak esetek például, amikor a bejelentést a munkáltatónak kell megtenni, de van olyan eset is, amikor ez a Foglalkozás-egészségügyi Szolgálat, vagy a kivitelező feladata. Az 1993. évi XCIII. törvény 68. §-a szerinti esetekben a munkavállaló is tehet bejelentést.

A bejelentők a munkavédelmet érintő bejelenésüket továbbra is megtehetik a korábban már megszokott papír alapon is. Az elektronikus ügyintézés bevezetése a munkavédelmi területet illetően nem jelent kizárólagosságot, csak egy lehetőséget biztosít a bejelentések elektronikus úton történő megküldésére, amely könnyebbséget jelent a bejelentők számára

Esetlegesen felmerülő kérdéseikkel a területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi hatósági hatáskörében eljáró járási hivatalához fordulhatnak, melyek elérhetősége megtalálható ezen a linken