Pluszjuttatásokkal kellene vonzóvá tenni a pedagógusi pályát – ez az egyetlen ösztönző módja annak, hogy orvosolni lehessen az erdélyi magyar oktatásban egyre akutabb tanerőhiányt.

Matematikából, fizikából, kémiából, de már biológiából sincs elegendő szakképzett oktató Kovászna megyében, mivel a nyugdíjba vonulók után nem érkezik megfelelő számú utánpótlás – erősítette meg a Krónikának Kiss Imre főtanfelügyelő.

„Volt olyan eset, hogy matematikából szakképzetlent kellett felvenni jó nevű községi iskolába. Ha már matematikából szakképzetlennel kezdjük, akkor nagy a baj” – fogalmazott a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének (RMPSZ) székelyföldi alelnöki tisztségét is ellátó szakember.

A váro­sokban nyugdíjba menő oktatók helyét a falun tanítók pályázzák meg, így a szakemberhiány leginkább vidéken érzékelhető.

Kovászna megyében a 161 matematikatanár közül 11 nyugdíjas és 5 szakképzetlen – ismertette a tanfelügyelőség adatait Kiss Imre. 72-en, azaz a matek szakos tanárok 44 százaléka 25 éve dolgozik a szakmában, egy kivételével 50 év fölöttiek, míg 21-en a 60 évet is betöltötték. A reál tantárgy oktatói közül csupán 15-nek van öt évnél rövidebb munkaviszonya.

A kémia szakos oktatók esetében kicsivel jobb a helyzet, a 45 közül 8 nyugdíjas, míg 13 (28 százalék) 60 év feletti. A kémikusok 65 százaléka 50 év feletti, és csupán egy oktató nem töltötte be 30. életévét.

Fizikatanár 53 van a székely megyében, közülük 4 nyugdíjas, 11 betöltötte 60. életévét, 66 százalékuk 50 év fölötti, és csupán négyen nem ülték még meg 30. születésnapjukat.

A háromszéki szakember szerint a főként a reál tárgyak esetében érzékelhető oktatóutánpótlás-hiány oka abban is keresendő, hogy Romániában nem létezik igazi tanárképzés, ahogy igazi tanári életpályamodellt sem dolgoztak még ki. „Most a fiatalok egy része véletlenszerűen kerül be az oktatási rendszerbe. Többen jelezték, hogy dolgoztak 5-6 évet valamilyen területen, és mivel nem jött össze, most megpróbálják tanárként” – mondta a főtanfelügyelő.

Kiss Imre szerint azt kellene elérni, hogy ahogy korábban, ma is tudatosan készüljenek a fiatalok a tanári pályára. Ugyanakkor azt is elismerte, hogy míg ez korábban stabil munkahelyet és anyagi biztonságot jelentett, ez ma már nem kihívás a fiatalok számára.

A természettudományok terén tapasztalható oktatóhiány egész Erdélyre jellemző, Sepsiszentgyörgytől Kolozsvárig – jelentette ki a Krónikának Vörös Alpár, a kincses városi Apáczai Csere János-gimnázium igazgatója.

Főleg a külvárosi iskolákba, a szakiskolákba nehéz évek óta szakképzett oktatókat találni, így nyugdíjasok tanítanak. Lassan az a veszély áll fenn, hogy a központi iskolákból nyugdíjba vonuló pedagógusok helyébe sem lesz, aki beálljon.